RUU antilompat parti stabilkan politik negara, kata Azalina


Chan Kok Leong

Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman Said berkata RUU antilompat parti yang dibentangkan hari ini membuktikan komitmen Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob demi kestabilan politik negara. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Julai, 2022.

PINDAAN Perlembagaan Persekutuan bagi menghalang ahli Parlimen lompat parti yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini adalah untuk mengelakkan negara terus berdepan krisis politik, kata Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman Said.

“Kita mesti menerima hakikat bahawa yang menderhakakan sebenarnya adalah rakyat. Kita tahu bahawa rakyat mengundi kita kerana kita bertemu dengan rakyat lima tahun sekali paling lama.

“Ini adalah undang-undang pindaan Perlembagaan untuk rakyat, dari rakyat, kerana rakyat. 

“Biarlah mereka tentukan siapa yang mereka hendak dan siapa yang mereka tidak hendak,” ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022  di Dewan Rakyat hari ini.

Azalina menambah, krisis politik yang berterusan dalam negara kerana perbuatan ahli politik bertukar parti menyebabkan rakyat jadi muak.

“Kita tidak lari daripada kebenaran bahawa pilihan raya negeri di Melaka dan Johor rakyat tidak keluar mengundi begitu ramai. 

“Rakyat marah dengan kita, rakyat muak dengan kita,“ujarnya.

Beliau yang juga anggota jawatankuasa pilihan khas berkaitan lompat parti berkata, pindaan yang dibentangkan hari ini membuktikan komitmen Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob demi kestabilan politik negara.

Ia juga katanya salah satu kejayaan hasil memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani antara kerajaan dan Pakatan Harapan pada September tahun lalu.

Terdahulu, Ismail Sabri membentangkan enam pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi menghalang lompat parti iaitu:

Antara pindaan Perlembagaan Persekutuan yang dibentangkan:

* Pengenalan Perkara 49A yang menyatakan secara jelas syarat-syarat yang menyebabkan kerusi Parlimen dikosongkan serta-merta. Antaranya, apabila ahli Dewan letak jawatan dalam parti politiknya atau ahli Dewan tanpa parti menyertai mana-mana parti selepas menang sebagai wakil rakyat Bebas.

* Pemansuhan Perkara 48(6) yang melarang ahli Parlimen daripada bertanding dalam pilihan raya selama lima tahun jika mereka letak jawatan di kerusi Parlimen mereka.

* Pindaan Perkara 160 untuk mentakrifkan semula maksud parti politik supaya lompat antara gabungan pertubuhan juga dilarang.

* Pindaan Jadual Kelapan supaya larangan yang sama boleh dimulakan di Dewan Undangan Negeri.

Selepas pilihan raya 2018, lebih 50 ahli Parlimen termasuk Adun berpaling tadah daripada parti mereka, menyebabkan sebanyak tujuh pertukaran kepada kerajaan persekutuan dan negeri.

Ini adalah pindaan Perlembagaan ketiga sejak pilihan raya 2018. Yang pertama adalah untuk Undi18 dan yang kedua adalah untuk memulihkan kedudukan Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan.

Pindaan ini merupakan salah satu syarat utama dalam memorandum persefahaman politik antara kerajaan Ismail Sabri dan Pakatan Harapan. – 27 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen