Tahap pendapatan 'hina' dalam rang undang-undang suri rumah, kata Hannah Yeoh


Chan Kok Leong

Dalam Jadual Ketiga rang undang-undang itu, RM600 adalah jumlah yang dianggap kerajaan sebagai nilai "kerja" seorang suri rumah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Julai, 2022.

KERAJAAN sepatutnya menarik balik Rang Undang-undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022 yang menganggap pendapatan suri rumah berada pada tahap RM600, satu jumlah “menghina”, kata ahli Parlimen Hannah Yeoh di Dewan Rakyat hari ini.

“Saya menyokong semangat undang-undang ini tetapi kerajaan mesti menangguhkannya supaya ia boleh diperbaiki,” kata ahli Parlimen Segambut itu kepada Dewan.

Dalam Jadual Ketiga rang undang-undang itu, RM600 adalah jumlah yang dianggap kerajaan sebagai nilai “kerja” seorang suri rumah di rumah, bagi membolehkan suaminya yang bekerja menyumbang RM10 untuknya kepada tabung keselamatan sosial.

“Di bawah Jadual Ketiga, kadar caruman berdasarkan tanggapan pendapatan bulanan suri rumah.

“Tetapi pendapatan bulanan yang diandaikan ini hanya RM600. Ini satu penghinaan. Bagaimana boleh berlaku apabila gaji minimum itu sendiri adalah RM1,500 sebulan sekarang?” kata Yeoh.

Bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu berkata, jumlah itu tidak realistik dan merendahkan pekerjaan seorang suri rumah.

Beliau juga bersetuju dengan ahli Parlimen yang membahaskan rang undang-undang itu bahawa ia tidak mengiktiraf atau menggalakkan lelaki untuk mengambil peranan sebagai suri rumah.

“Di bawah Seksyen 3 akta itu, suri rumah ditakrifkan sebagai wanita, sama ada sudah berkahwin atau belum, menguruskan rumah tangga, secara sepenuh masa atau tidak.

“Walaupun ia termasuk isteri, orang yang bercerai atau balu atau ibu tunggal, tidak ada peruntukan bagi lelaki yang mengambil peranan sebagai suri rumah.”

Beliau berkata, sudah tiba masanya untuk membiasakan lelaki mengambil peranan melakukan kerja di rumah.

“Hentikan pandangan stereotaip wanita sebagai satu-satunya orang yang boleh melakukan kerja rumah supaya lebih ramai lelaki boleh mengambil peranan ini,” kata Yeoh.

Parlimen ketika ini sedang membahaskan Rang Undang-undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022. Undang-undang baharu yang dicadangkan itu untuk menyediakan jaminan sosial kepada suri rumah yang diinsuranskan dalam bentuk faedah tertentu, untuk peningkatan kesihatan, keselamatan, kebajikan dan kesejahteraan suri rumah.

Caruman RM10 oleh suami pada pendapatan suri rumah sebanyak RM600 adalah untuk tahun pertama, mengikut rang undang-undang.

Beberapa ahli Parlimen yang membahaskan rang undang-undang itu hari ini berkata, jumlah tahun pertama sebanyak RM120 sepatutnya dibayar oleh kerajaan sepenuhnya. – 25 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen