Pengerusi Bersih masih tidak dibenar masuk ke Sarawak  


Desmond Davidson

Pengerusi Bersih Thomas Fann dijadualkan menyampaikan ucapan pada program jelajah ketuanan pengundi di Kuching esok. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Julai, 2022.

SARAWAK enggan memberikan pengecualian dan menarik balik larangan pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Thomas Fann daripada memasuki Sarawak bagi membolehkannya berucap pada program roadshow ketuanan pengundi di Kuching esok. 

Aktivis politik itu telah disenarai hitam oleh imigresen Sarawak sejak 2016.

Bersih berkata pihaknya telah menyerahkan surat permohonan pada 13 Jun kepada Setiausaha Kerajaan Negeri dan menerima surat penolakan pada 28 Jun.

CSO berkata walaupun Akta Imigresen memberi Sarawak dan Sabah hak untuk menafikan kemasukan kepada mana-mana bukan pemastautin di wilayah Malaysia timur, ia kesal dengan keputusan itu kerana Akta berkenaan tidak pernah bertujuan untuk menyekat aktiviti politik yang sah di bawah Seksyen 67.

Susulan sekatan itu, Fann akan menyampaikan ucapannya secara maya.

“Melarang pengerusi Bersih tidak akan menghalang mesej ketuanan pengundi,” kata CSO.

Ia juga mendorong Bersih menggesa kerajaan Sarawak untuk menarik balik larangan ke atas Fann, ahli politik, peguam, ahli akademik dan aktivis politik lain dalam senarai “tidak dibenarkan masuk” berkuat kuasa serta-merta.

“Kerajaan yang bersih, stabil dan yakin yang tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan tidak perlu takut kepada penyokong pembaharuan institusi atau sebarang suara kritikan, apabila ia kononnya mendesak untuk Malaysia yang lebih terbuka dan terdesentralisasi,” tambahnya.

Bersih sedang mengadakan program jelajah di seluruh negara untuk memberi kesedaran kepada orang ramai tentang reformasi pilihan raya dan politik yang diperlukan bagi mengukuhkan demokrasi berparlimen Malaysia sebelum pilihan raya umum ke-15 akan datang.

“Fann, sebagai pengerusi organisasi kami, adalah kunci dalam menerajui kempen penting ini dan dijangka berucap di dewan bandaran Sabtu ini secara bersemuka.

“Namun begitu, mesej memulihkan ketuanan pengundi selepas mandat rakyat telah diketepikan semasa Langkah Sheraton yang menjerumuskan negara kita kepada ketidaktentuan politik selama dua setengah tahun, tidak boleh dihentikan dan akan diteruskan di Kuching dan seluruh negara selepas itu,” kata Bersih. – 1 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen