Kanak-kanak tanpa warganegara di Tawau terima pendidikan


Raevathi Supramaniam

Pada masa ini, 527 kanak-kanak dan remaja tanpa warganegara menimba ilmu di sekolah Pusat Latihan Grace di Tawau, Sabah. – Gambar ihsan Grace Training Centre, 30 Jun, 2022.

PUSAT Latihan Grace, sebuah sekolah di Tawau, Sabah adalah satu-satunya sekolah mendapat lesen daripada Kementerian Pendidikan (KPM) untuk mengajar murid sekolah rendah yang tiada status kewarganegaraan.

Pengasasnya, Paderi Teh Yung Huat dari Gereja Calvary Tawau, berkata pendidikan adalah cara untuk mengurangkan masalah sosial di daerah itu.

“Ramai kanak-kanak tiada warganegara merayap dan membongkar sampah, melepak dan kadang-jala terbabit dengan kes curi. Ini yang berlaku sejak 10 tahun lalu,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Salah satu cara untuk mengelak kanak-kanak ini daripada keadaan dan masalah sedemikian ialah dengan menyediakan pendidikan kepada mereka.

“Kami sewa rumah kedai, dan kami bermula dengan 34 kanak-kanak. Tiba-tiba jumlah murid semakin bertambah,” katanya.

Pada masa ini terdapat lebih 500 kanak-kanak tanpa warganegara yang menghadiri sekolah itu, yang dibuka pada 2010 dan beroperasi di tiga lot rumah kedai yang ditukar menjadi bilik darjah.

Sepanjang pandemik Covid-19, dua lagi lot bersambung disewa untuk memenuhi peraturan penjarakan sosial.

“Pada masa ini, ada 527 pelajar yang dibahagian kepada sesi pagi dan petang.

“Kami ada pelajar berusia lima hingga 16 tahun, dan kami menyediakan 12 guru sepenuh masa yang dibayar gaji, bersama sukarelawan,” katanya.

Tawau terletak di pantai timur Sabah, jadi kebanyakan murid adalah berketurunan Filipina atau pekerja warga asing Indonesia serta masyarakat Bajau Laut.

Individu tiada warganegara tidak ada hak terhadap pendidikan, penjagaan kesihatan dan bekerja secara sah di Malaysia.

Data daripada Agensi Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menunjukkan terdapat 10,000 individu tanpa warganegara di Malaysia Barat. – 30 Jun, 2022.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen