AS mula kempen vaksinasi cacar monyet, keluarkan 56,000 dos


Cacar monyet adalah penyakit virus endemik di negara-negara Afrika Barat dan Tengah yang menyebabkan gejala seperti demam dan ruam. Ia kurang teruk berbanding cacar biasa, tetapi boleh menjadi lebih berisiko pada orang yang imunnya terjejas. – Gambar AFP, 29 Jun, 2022.

PIHAK berkuasa kesihatan Amerika Syarikat (AS) pada Selasa telah melepaskan 56,000 dos vaksin cacar monyet ke kawasan penularan tinggi sebagai sebahagian daripada peningkatan besar strategi imunisasi negara.

Setakat ini, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS hanya mengesyorkan vaksin cacar monyet kepada mereka yang telah disahkan terdedah.

“Tetapi sekarang, kami mengesyorkan agar vaksin diberikan kepada orang yang diketahui terdedah kepada cacar monyet yang dihubungi oleh kesihatan awam, dan juga mereka yang baru-baru ini terdedah kepada cacar monyet yang mungkin tidak dikenal pasti melalui penyiasatan kes dan pengesanan kontak,” kata Pengarah CDC Rochelle Walensky.

Contohnya termasuk lelaki yang melakukan hubungan seks sesama lelaki (MSM) yang mempunyai beberapa pasangan seks di tempat yang diketahui terdapat cacar monyet atau di kawasan di mana cacar monyet merebak.

Walensky berkata 4,700 kes telah dikesan di seluruh dunia semasa wabak semasa yang bermula pada awal Mei, termasuk 306 di Amerika Syarikat yang semuanya tidak membawa maut.

Cacar monyet adalah penyakit virus endemik di negara-negara Afrika Barat dan Tengah yang menyebabkan gejala seperti demam dan ruam. Ia serupa, tetapi kurang teruk, berbanding cacar biasa, tetapi boleh menjadi lebih berisiko pada orang yang imunnya terjejas. Ia disebarkan terutamanya melalui kontak rapat.

Pemerhati telah berkata jumlah sebenar kes cacar monyet di Amerika Syarikat mungkin jauh lebih tinggi berbanding angka rasmi, dan sebahagian daripada strategi baharu itu menjadikan ujian tersedia dengan lebih meluas dan lebih mudah diakses.

CDC kini telah meningkatkan ujian kepada 78 tapak di 48 negeri, “dengan kapasiti untuk menjalankan hampir 10,000 ujian setiap minggu di seluruh negara.” kata CDC. – AFP, 29 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen