Penduduk hulu Dungun bimbang harimau mengganas


Diyana Ibrahim

Harimau Malaya merupakan antara hidupan liar yang terancam dan dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716). – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 Jun, 2022.

PENDUDUK di hulu Dungun bimbang dengan serangan harimau yang semakin menjadi-jadi ekoran kegiatan pembalakan di kawasan hutan simpan.

Mereka percaya haiwan buas itu keluar dari habitatnya dan menceroboh masuk ke kampung dan memakan ternakan disebabkan aktiviti pengeluaran hasil kayu tersebut.

Penduduk kampung Felda Kerteh 4 memberitahu The Malaysian Insight kampung mereka antara yang kerap berdepan dengan serangan harimau  menceroboh ladang ternakan sejak dari 2019.

Salah seorang penduduknya, Zulkifli Embong berkata serangan harimau tersebut menyebabkan beliau menanggung kerugian kerana lembu ternakannya habis dimakan pemangsa berkenaan.

Beliau tidak menolak serangan harimau berkait rapat dengan aktiviti pembalakan kerana kampung itu bersebelahan dengan Hutan Simpan Rasau.

“Memang aktiviti pembalakan antara salah satu punca harimau ini keluar dari hutan. Tambah pula ladang kita ini dekat dengan hutan simpan.

“Apabila pembalakan berlaku mereka susah nak cari makan, jadi mereka masuk ladang ternakan penduduk kampung,” katanya ketika ditemui The Malaysian Insight.

Ujar beliau lagi, kes pencerobohan harimau biasa berlaku namun amat pada dua tahun lepas yang menimbulkan kebimbangan dan ketakutan kepada penduduk.

Selain Kerteh 4, kawasan Kerteh 3 juga menjadi sasaran harimau membaham ternakan sejak 2019.

Sehingga Julai 2021 sejumlah 240 lembu milik penternak di kawasan Felda itu menjadi santapan raja rimba itu.

Serangan harimau tersebut menyebabkan penduduk kampung Felda Kerteh menanggung kerugian kerana lembu ternakan mereka habis dimakan pemangsa berkenaan. – Gambar EPA, 23 Jun, 2022.

Terbaru pada Mei lepas, kemunculan seekor harimau belang yang berkeliaran di kawasan bukit Hulu Paka, Dungun mencetus kegemparan di media sosial.

Sebelum itu pada Januari, Jabatan Perhutanan Terengganu, terpaksa menutup kawasan rekreasi di Hutan Lipur Air Terjun Menderu di Kampung Chabang, Kerteh, kerana ancaman haiwan tersebut.

Zulkifli berkata biarpun belum ada lagi kes harimau membaham ternakannya pada tahun ini, penduduk kampung bimbang serangan berulang jika aktiviti pembalakan tidak dikawal.

“Ada saja penduduk kampung atau pekerja ladang yang nampak (harimau). Adalah beberapa ekor tapi setakat tahun ini belum ada lagi kes masuk ladang makan ternakan kita,” katanya.

Zulkifli, 54 berkata, kehadiran anggota Perhilitan bagi menangani serangan harimau di kampung berkenaan sedikit sebanyak melegakan mereka.

Harimau Malaya merupakan antara hidupan liar yang terancam dan dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

Populasinya dilaporkan semakin merosot seiring dengan pemencilan hutan dan statistik terkini merekodkan hanya 150 Harimau Malaya kini wujud di belantara semenanjung Malaysia.

Jumlah Harimau Malaya atau nama saintifiknya Panthera tigris jacksoni dianggarkan berjumlah 3,000 ekor pada 1950-an.

Kerajaan negeri bagaimanapun menafikan kaitan pembalakan dengan kejadian harimau memasuki kawasan aktiviti manusia dan menyerang ternakan.

Exco hal ehwal pertanian Terengganu Dr Azman Ibrahim mendakwa kejadian serangan yang membunuh 240 ekor lembu itu disebabkan induk harimau mengajar anak memburu.

Pertubuhan alam sekitar pula percaya kejadian harimau memasuki kampung atau keluar dari hutan biasanya berpunca daripada kawasan legar haiwan itu yang terganggu.

Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), Prof Ahmad Ismail berkata pemencilan hutan berterusan akibat penerokaan menyebabkan kumpulan haiwan itu berkonflik dengan manusia.

Bagaimanapun beliau berkata krisis populasi Harimau Malaya itu boleh diatasi dengan usaha pemulihan seperti pelan Central Forest Spine.

Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia Prof Ahmad Ismail berkata krisis populasi Harimau Malaya itu boleh diatasi dengan usaha pemulihan. – Gambar Facebook, 23 Jun, 2022.

Pelaksanaan CFS itu melibatkan penyambungan empat kompleks hutan utama iaitu Banjaran Titiwangsa dengan Banjaran Bintang, Banjaran Nakawan dan Taman Negara serta Banjaran Timur.

Ia bagi bagi mengekalkan kawasan berhutan untuk pemeliharaan dan pemuliharaan biodiversiti, hidupan dan tumbuhan termasuk harimau, jelasnya.

Selain itu, ia turut membabitkan Tanah Lembap Pahang Tenggara, Tasik Chini dan Tasik Bera serta Taman Negara Endau Rompin dengan Rezab Hidupan Liar Kluang.

“Program CFS ini boleh menambah baik kawasan legar harimau dan hidupan liar lain.

“Jika CFS ini betul terlaksana maka kawasan legar harimau ini akan bertambah, pergerakan haiwan ini makin bebas, cukup makanan dan jauh dari pemburuan haram dan tempat tinggal manusia.”

Namun pelan CFS yang dilaksanakan kerajaan itu dilihat masih belum berjaya mencapai matlamatnya dalam pemuliharaan hidupan liar tersebut, katanya.

“Kita nampak masih belum berjaya kerana pelan CFS ini untuk meluaskan kawasan hutan tapi usaha untuk menyambung hutan yang terpisah ini masih belum lengkap lagi,” katanya.

Jika kerajaan serius dalam usaha tersebut, satu tindakan selari dengan program itu perlu diwujudkan antara kerajaan negeri dan agensi berkaitan perhutanan, pertanian dan hidupan liar, katanya.

Selain itu, kerajaan perlu lebih proaktif dalam kempen menanam 100 juta pokok di kawasan ditentukan yang akan memberi impak besar dalam usaha pemuliharaan hutan, katanya. – 23 Jun, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen