AS lulus vaksin Covid-19 kanak-kanak 5 tahun ke bawah


PIHAK berkuasa kesihatan Amerika Syarikat (AS) pada Sabtu memberi kelulusan vaksin Pfizer dan Moderna Covid-19 untuk kanak-kanak berumur lima tahun ke bawah, yang disifatkan Presiden Joe Biden sebagai “langkah monumental” dalam memerangi virus itu.

Ia menjadikan AS negara pertama yang meluluskan penggunaan vaksin mRNA untuk kanak-kanak seawal enam bulan.

Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) pada Jumaat membenarkan penggunaan kecemasan untuk kanak-kanak kecil—yang sebelum ini perlu sekurang-kurangnya lima tahun untuk menerima vaksin itu.

Tetapi vaksin itu memerlukan kelulusan lanjut daripada Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS, agensi kesihatan awam terkemuka di negara itu—dan mereka menerimanya pada Sabtu.

“Kami tahu jutaan ibu bapa dan penjaga tidak sabar untuk memastikan anak-anak mereka divaksin, dan dengan keputusan hari ini, mereka boleh,” kata Pengarah CDC Rochelle Walensky dalam satu kenyataan Sabtu.

Sebaik sahaja lampu hijau diterima daripada FDA, kerajaan AS mula mengedarkan jutaan dos vaksin di seluruh negara.

Biden berjanji ibu bapa boleh mula menjadualkan temu janji seawal minggu depan di hospital, klinik, farmasi dan pejabat doktor.

Dalam satu kenyataan pada Sabtu, beliau menggembar-gemburkan vaksin itu sebagai “selamat (dan) sangat berkesan,” dan berkata ia hari melegakan kepada ibu bapa di seluruh negara.

Dalam beberapa minggu akan datang, dengan semakin banyak dos dihantar, setiap ibu bapa yang mahukan vaksin akan dapat memperolehinya, kata beliau.

Vaksin Moderna, yang diberikan dalam dua dos pada jarak sebulan, akan tersedia untuk kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahun dalam dos yang dikurangkan sebanyak 25 mikrogram (separuh daripada jumlah yang diberikan kepada kanak-kanak berumur enam hingga 11 tahun, dan satu perempat dos untuk mereka yang berumur 12 tahun ke atas).

Vaksin Pfizer-BioNTech kini dibenarkan untuk kanak-kanak berumur 6 bulan hingga empat tahun, dan akan diberikan dalam dos tiga mikrogram setiap suntikan—satu persepuluh dos dewasa.

Bagaimanapun, perbezaannya ialah kanak-kanak akan menerima tiga suntikan—dua kali tiga minggu pertama, diikuti dengan suntikan ketiga lapan minggu kemudian.

Jadi, kanak-kanak yang menerimanya tidak akan mendapat perlindungan penuh untuk beberapa bulan pertama.

Kesan sampingannya, bagaimanapun, kelihatan kurang serius berbanding vaksin Moderna.

Kira-kira satu perempat daripada kanak-kanak kecil yang menerima Moderna mengalami demam, terutamanya selepas dos kedua—tetapi ia biasanya tidak lebih sehari.

Kira-kira 20 juta kanak-kanak AS kini layak, mengikut umur, untuk divaksin.

Walaupun kanak-kanak secara amnya terbukti kurang terdedah kepada Covid-19, kira-kira 480 kes di AS dalam kumpulan umur ini meninggal dunia akibat virus itu.

Pfizer berkata ia berharap untuk memohon pada awal Julai kepada Agensi Ubat Eropah untuk kebenaran memberikan vaksinnya kepada kanak-kanak dalam kumpulan umur paling muda ini. – AFP, 19 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen