Pegawai AmBank dakwa tidak tahu £9 juta ditukar dalam akaun Najib


Ravin Palanisamy

Najib Razak berdepan 25 pertuduhan, empat salah guna kuasa dan 21 pengubahan wang haram. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Jun, 2022.

SEORANG pengurus kanan di AmBank hari ini memberi keterangan bahawa beliau telah menukar lebih £9 juta kepada Ringgit pada 2014 ke dalam akaun Najib Razak tanpa mengetahui akaun itu milik perdana menteri ketika itu.

Rosliza Ishak, yang merupakan pengurus kanan di Jabatan Juala FX ketika itu berkata beliau melakukan penukaran selepas menerima arahan daripada pengurus perhubungan pelanggan di AmBank Joanna Yu Ging Ping.

Rosliza, saksi pendakwaan ke-25 berkata terdapat enam transaksi berjumlah £9.46 juta (RM49.9 juta) daripada dua firma asing di mana beliau membantu menukar kepada akaun AmPrivate Banking.

Lima daripada urus niaga yang memasuki akaun Perbankan AmPrivate adalah daripada Vista Equity International Partners Ltd (Barbados) dan satu lagi daripada Blackrock Commodities (Global) Limited.

Kedua-dua Vista Equity dan Blackrock adalah syarikat shell yang dimiliki dan dikawal oleh Eric Tan, sekutu dipercayai ahli perniagaan buruan Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low.

“Selepas saya menerima arahan daripada Yu untuk menukar British Pound kepada Ringgit yang dia telah mendapat persetujuan dan pengesahan terlebih dahulu daripada pelanggan, jabatan saya memasuki sistem MUREX di mana sistem akan mengikat kontrak pertukaran mengikut kadar yang dipersetujui.

“Jabatan saya kemudian membuat penukaran yang diperlukan berdasarkan arahan Yu yang diterima daripada anak guamnya,” kata Rosliza kepada mahkamah hari ini. 

Ia sebelum ini ditubuhkan dalam perbicaraan Najib SRC International bahawa Yu mengendalikan akaun bank peribadi bekas perdana menteri itu dan beliau adalah saksi utama dalam perbicaraan itu.

SRC ialah anak syarikat 1MDB milik kerajaan.

Najib sebelum ini memfailkan saman terhadap bank dan Yu berhubung pengurusan akaunnya untuk mengalihkan dana daripada SRC.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela Wan Azizuddin Wan Mohammed Rosliza berkata beliau tidak mengetahui akaun yang dikendalikan Yu adalah milik Najib.

Beliau mendakwa hanya tahu akaun itu milik Najib apabila siasatan 1MDB bermula.

Rosliza, yang kini naib presiden di Unit Deposit dan Pengurusan Harga bank itu berkata beliau tahu ada pelanggan daripada “AM Private Banking Division” yang lebih suka jika identiti mereka tidak didedahkan malah kepada pegawai bank itu sendiri.

“Pihak atasan kami tidak menyebut akaun itu milik Najib. Kami hanya diberitahu nama kod dan tiada maklumat lain didedahkan,” katanya.

Rosliza berkata beliau tidak dapat mengesahkan sama ada Yu telah berhubung secara peribadi dengan Najib dan memberitahunya mengenai dana asing dalam akaunnya.

Najib sedang dibicarakan kerana rasuah berhubung penyelewengan RM2.28 bilion dana 1MDB.

Beliau berdepan 25 pertuduhan, empat salah guna kuasa dan 21 pengubahan wang haram.

Perbicaraan diteruskan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah dengan bekas timbalan bendahari agung Siti Zauyah Mohd Desa dijadualkan meneruskan keterangannya. – 14 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen