Vaksin Moderna berkesan untuk kanak-kanak bawah 5 tahun, kata pakar AS


FDA berkata vaksin Moderna terbukti kurang berkesan terhadap varian Omicron dan sesuai dalam melindungi daripada kes penyakit yang teruk. – Gambar EPA, 11 Jun, 2022.

PIHAK berkuasa kesihatan Amerika Syarikat (AS) mengesahkan semalam data yang disediakan oleh pembuat ubat Moderna mengenai keberkesanan vaksin Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak yang sangat kecil adalah tepat, menjelang keputusan minggu depan sama ada untuk membenarkan dua inokulasi terhadap virus itu untuk kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahun.

Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA), yang menganalisis data secara bebas daripada ujian klinikal yang dijalankan oleh Moderna berkata keberkesanan vaksin terhadap kes gejala Covid-19 adalah 51% pada bayi berumur 6 bulan hingga kurang daripada 2 tahun, dan 37% kanak-kanak berumur 2 hingga 5 tahun.

Angka itu lebih rendah daripada yang direkodkan semasa ujian klinikal ke atas orang dewasa, tetapi itu hanya kerana ujian untuk kanak-kanak sangat kecil dijalankan semasa gelombang yang dikaitkan dengan varian Omicron, menurut FDA.

“Walaupun VE (keberkesanan vaksin) ... pada kanak-kanak 6 bulan hingga 5 tahun adalah lebih rendah daripada yang dipantau dalam kajian dewasa atau kanak-kanak yang lebih tua, ia sangat konsisten dengan keberkesanan vaksin dunia sebenar yang diperhatikan terhadap Omicron pada orang dewasa,” FDA berkata dalam satu kenyataan.

Walaupun vaksin Moderna terbukti kurang berkesan terhadap varian Omicron, ia tetap amat baik dalam melindungi daripada kes penyakit yang teruk, kata FDA.

Itulah sebabnya FDA membuat kesimpulan yang data Moderna pemberian vaksin dalam dua dos 100mcg setiap satu pada remaja berumur 12 hingga 17 tahun, 50mcg untuk 6 hingga 11 tahun, dan 25mcg pada kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahun.

Di AS, vaksin Moderna pada masa ini hanya dibenarkan untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas.

Dokumen terbaru, menjangkau lebih 100 muka surat dan diterbitkan oleh agensi AS, akan menjadi asas untuk perbincangan kelulusan minggu depan.

Jawatankuasa penasihat pakar mesti bermesyuarat selama dua hari untuk mengkaji permintaan kebenaran vaksin, serta Pfizer, dan membuat cadangannya.

FDA dijangka menerbitkan analisis data bebasnya daripada Pfizer awal minggu depan.

Pfizer memfailkan permohonan kebenaran untuk kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 4 tahun, walaupun vaksinnya akan diberikan dalam tiga dos. – AFP, 11 Jun, 2022.    


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen