Pertingkatkan sistem bayaran balik GST, kata kumpulan perniagaan


Khoo Gek San

Persatuan peniaga menyokong pengenalan semula GST tetapi ia perlu dibuat pada kadar lebih rendah dan penambahbaikan kepada sistem bayaran balik. – Gambar EPA 9 Jun, 2022.

UNSUR penting dalam memperkenalkan semula Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) adalah kadar yang lebih rendah dan penambahbaikan kepada sistem bayaran balik bagi syarikat, kata kumpulan perniagaan dan majikan.

Cukai penggunaan,yang diperkenalkan pada 2015 diperkenalkan masuk terlalu cepat, kata presiden Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing sambil menambah bahawa levi asal 6% adalah terlalu tinggi dan kadar baharu itu sepatutnya 4%.

Walaupun tidak pasti bila GST akan diperkenalkan semula PKS menyokong pulangan cukai tetapi mahu ia dilakukan dengan cara yang betul atau negara tidak akan mendapat manfaat dalam jangka panjang, katanya.

Dewan Perdagangan dan Industri Cina yang berkaitan dengan Malaysia (ACCCIM) Koong Lin Loong juga bersetuju GST harus diperkenalkan semula pada 3% atau 4% bagi mendapatkan kembali keyakinan pengguna.

“Ramai orang salah faham cukai penggunaan dan menyalahkannya kerana kenaikan harga komoditi,” kata Pengerusi Jawatankuasa PKS ACCCIM Koong Who.

Beliau berkata memperkenalkan semula GST boleh menyebabkan “emotional inflation” atau kesan negatif terhadap pengguna tetapi harus memberi kesan minimum terhadap harga jika disimpan pada kadar yang lebih rendah.

ACCCIM sebelum ini mencadangkan kadar GST ditetapkan pada 4% pada tahun pertama, 5% pada tahun kedua dan 6% pada tahun ketiga. Cukai pendapatan korporat dan peribadi mesti dikurangkan.

“Ketika cukai korporat Indonesia adalah 20%, Thailand 20%, Singapura adalah 17% dan Malaysia masih 24% yang tidak mesra dengan persekitaran perniagaan,” katanya.

Koong berkata memperkenalkan semula GST ketika ekonomi dibuka semula selepas terjejas teruk akibat pandemik Covid-19 akan membantu meningkatkan tabung negara dan mengurangkan pengelakan cukai.

GST pada 2017 membantu kerajaan memperoleh RM44 bilion. Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan oleh Pakatan Harapan pada 2018 selepas mengambil alih kerajaan bagaimanapun dikumpulkan jauh lebih rendah pada RM27.5 bilion pada 2019.

“Cukai penggunaan adalah sistem cukai yang lebih adil bagi rakyat dan ia juga baik untuk perniagaan,” kata Koong.

Koong berkata PKS mendapati sistem bayaran balik GST lebih baik daripada SST.

“GST bukan sistem percukaian berganda kerana perusahaan dan peniaga boleh menuntut kembali cukai penggunaan yang dibayar ketika membeli iaitu kredit cukai input,” katanya. – 10 Jun, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen