Pengilang tidak setuju rancangan Putrajaya hantar pekerja mahir ke Jepun


Alfian Z.M. Tahir

Malaysia sedang bergelut dengan kekurangan tenaga kerja di peringkat mahir dan separa mahir. – Gambar AFP, 31 Mei, 2022.

PERSEKUTUAN Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) bimbang dengan rancangan Putrajaya menghantar graduan mahir tempatan atau pekerja mahir yang layak bekerja di Jepun di bawah memorandum kerjasama (MoC) antara kedua-dua negara.

Presidennya Soh Thian Lai berkata Malaysia kini sedang bergelut dengan kekurangan tenaga kerja di peringkat mahir dan separa mahir dan berharap mendapat maklumat lanjut daripada Kementerian Sumber Manusia mengenai bagaimana kerjasama itu dilakukan.

“Setakat ini, Malaysia menghadapi kekurangan tenaga kerja yang teruk, terutamanya pekerja mahir, yang menghalang pemulihan ekonomi negara kita. Kekurangan buruh menyebabkan kerja dihentikan dan kekurangan pengeluaran seluruh industri.”

“Pengeluaran dikekang dengan teruk, mengakibatkan kegagalan untuk memenuhi pesanan sedia ada dan menerima yang baharu.”

“Kekangan bekalan barangan untuk memenuhi permintaan yang diperlukan akan menambahkan lagi tekanan inflasi walaupun penanda aras kenaikan kadar faedah baru-baru ini oleh Bank Negara yang bertujuan untuk mengurangkan inflasi,” kata Soh dalam satu kenyataan hari ini.

Menteri Sumber Manusia M.Saravanan baru-baru ini berkata satu jawatankuasa bersama akan ditubuhkan untuk melaksanakan MoC bagi menghantar pekerja mahir Malaysia bekerja di Jepun.

MoC dimuktamadkan antara Saravanan dan menteri kehakiman Jepun Yoshihisa Furukawa pada Khamis lalu.

Melalui pendedahan dan pengalaman yang diperoleh ini, beliau berkata pekerja Malaysia akan berpeluang menerokai pelbagai bidang teknologi yang menjadi nadi sektor perindustrian di Jepun.

Soh berkata Malaysia masih dalam penyediaan untuk mendapatkan lebih ramai pekerja mahir melalui pelbagai program seperti Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dan promosi kursus Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) di pelbagai peringkat sistem pendidikan negara.

Beliau berkata ketika Malaysia berusaha mendapatkan lebih ramai pekerja mahir tempatan, MoC dengan Jepun akan menghalang inisiatif dan kerja keras daripada semua pihak terlibat yang dijalankan sejak beberapa tahun lalu.

“Malaysia sudah pun mengalami masalah kekurangan bakat sejak beberapa tahun sekarang kerana ramai rakyat Malaysia berhijrah ke luar negara untuk mencari pekerjaan lebih baik.”

“Malaysia bekerja keras untuk membawa pulang diaspora ini melalui pelbagai inisiatif. Oleh itu, Malaysia harus meneruskan program mampan untuk bantuan sendiri terlebih dahulu dan melakukan semua yang boleh dan perlu bagi memastikan industri tidak menghadapi kekurangan pekerja mahir,” tegasnya. – 31 Mei, 2022.  

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen