PAC mahu juruaudit negara siasat KKM berhubung perolehan Covid-19


Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata audit khas itu perlu disegerakan bagi memastikan sama ada terdapat rasuah dalam proses perolehan KKM.– Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Mei, 2022.

JAWATANKUASA Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen meminta Jabatan Audit Negara menjalankan audit khas ke atas Kementerian Kesihatan (KKM), kata pengerusinya Wong Kah Woh.

Ini susulan kenyataan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki minggu ini bahawa agensi itu sedang menjalankan siasatan ke atas dakwaan rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam perolehan berkaitan Covid-19.

“Audit khas ini perlu disegerakan dan penemuannya perlu diberikan kepada PAC supaya jawatankuasa dapat memastikan sama ada terdapat rasuah dalam proses perolehan KKM bagi peralatan perubatan yang dibeli untuk pandemik Covid-19,” kata Wong dalam satu kenyataan hari ini.

“PAC juga akan meminta Kementerian Kewangan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dan kementerian dan agensi lain yang berkaitan untuk memberi taklimat dan penjelasan mengenai perkara ini,” kata ahli Parlimen Ipoh Timur itu.

Pada 24 Mei, Azam berkata SPRM sedang menyiasat kes melibatkan rasuah berhubung perolehan perkhidmatan perubatan; penyalahgunaan kuasa dalam mengalihkan bantuan dan pakej rangsangan, dan penipuan yang berkaitan dengan peralatan perlindungan perubatan dari segi kuantiti dan kualitinya.

Turut berkaitan adalah dakwaan rasuah pegawai penguat kuasa semasa perintah kawalan pergerakan.

Dalam jawapannya, bekas menteri kesihataKementeriann Dr Adham Baba mengakui ada menerima aduan mengenai perkara ini yang berlaku di peringkat pentadbiran.

Beliau berkata berikutan darurat Covid-19, banyak proses perolehan dilakukan tanpa melalui prosedur biasa dan juga berlaku kekeliruan dalam pelaksanaan.

“Kami menggunakan perolehan darurat kerana ada keperluan mendesak untuk banyak perkara dilakukan dengan cepat. Ada beberapa pesanan yang memerlukan kami membuat pembayaran deposit yang tidak melalui proses biasa.

“Ada perkara yang saya sedar dan sebagai menteri (kesihatan) pada masa itu, saya menasihati mereka,” beliau dipetik sebagai berkata.

Dr Adam berkata beliau akan bekerjasama dengan sebarang siasatan, manakala penggantinya, Khairy Jamaluddin, juga berkata kementerian akan bekerjasama dengan SPRM. – 27 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen