Perumahan pekerja asing: Syarikat binaan tumpu pada hotel bajet


Chan Kok Leong

Pengarah Urusan Cheras Hong Soon Land Sdn Bhd Yap Keow Keong mencadangkan supaya hotel bajet disewa bagi menempatkan pekerja asing. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 27 Mei, 2022.

SELAIN membina Kuarters Pekerja Berpusat (CLQ) khusus untuk pekerja asing, majikan mencari alternatif seperti menggunakan hotel bajet yang terkesan akibat pandemik Covid-19.

Majikan cuba memenuhi keperluan Kementerian Sumber Manusia untuk penginapan pekerja yang lebih baik, selaras dengan Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan Dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446).

Kerajaan memperluaskan akta semasa pandemik Covid-19, apabila wabak virus merebak dengan cepat di kalangan pekerja asing, untuk merangkumi semua sektor yang berbeza. Sebelum ini, undang-undang hanya meliputi pekerja di sektor perladangan dan perlombongan.

Pengarah Urusan Cheras Hong Soon Land Sdn Bhd Yap Keow Keong mencadangkan untuk menyewa hotel bajet yang mudah didapati di seluruh negara.

“Kami kini sedang berunding dengan beberapa hotel bajet untuk menyewakan keseluruhan premis mereka bagi menempatkan pekerja asing kami,” kata pemaju hartanah itu kepada The Malaysian Insight.

Penggunaan hotel bajet boleh dilaksanakan untuk pekerja pembinaan, kerana sektor itu lebih mudah alih, tidak seperti industri lain, kata Yap.

“Hotel, restoran, perladangan dan sektor pembuatan juga sangat bergantung kepada pekerja asing. Tetapi tempat kerja mereka lebih bersifat kekal.

“Ini berbeza dengan sektor pembinaan yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat,” kata lelaki berusia 60 tahun itu.

Yap berkata kebanyakan syarikat pembinaan mahu kakitangan dan buruh tinggal berdekatan dengan tapak projek bagi mengurangkan masa perjalanan. Oleh itu, amalan biasa ialah mendirikan tempat tinggal sementara di tapak. Kadangkala, perumahan sementara ini tidak bersih, sempit dan tiada kemudahan yang sewajarnya.

Kontena perkapalan lama sering digunakan dan didapati tidak mencukupi semasa pandemik Covid-19 pada 2020 dan 2021, kerana pekerja asing lelaki dijangkiti akibat tempat tinggal yang tidak bersih dan penuh sesak.

Banyak tapak pembinaan terpaksa ditutup semasa sekatan pergerakan Covid-19 pada 2020 dan 2021, dan banyak kluster virus muncul dari tapak kerja ini.

Yap bercakap mengenai bagaimana perniagaan menyediakan perumahan pekerja asing untuk mematuhi Akta 446 menjelang akhir tahun ini.

Pindaan kepada Akta untuk merangkumi semua sektor kerja berkuat kuasa pada September 2020 tetapi dipenuhi dengan kelewatan apabila majikan berkata mereka tidak bersedia dan bergelut dengan aliran tunai untuk memenuhi keperluan itu dalam notis singkat.

Kini, majikan juga dijangka menyatakan sama ada mereka mempunyai perumahan yang sesuai apabila mereka memohon pekerja asing baharu daripada Kementerian Sumber Manusia.

Bagi sektor pembinaan, Yap berkata kebanyakan pekerjaan mempunyai garis masa antara tiga hingga lima tahun dan apabila kerja siap, pekerja berpindah ke tempat berbeza.

Oleh itu, beliau berkata adalah tidak masuk akal untuk sektor itu menempatkan pekerja asing mereka di perumahan tetap yang jauh dari tapak mereka.

Beliau berkata “aturan” hotel bajet lebih masuk akal, kerana mereka juga boleh mensubkontrakkan perkhidmatan pembersihan dan penyelenggaraan kepada hotel itu.

“Ini adalah situasi menang-menang untuk kami dan hotel. Banyak hotel, besar dan kecil, terpaksa ditutup kerana mereka mempunyai penghunian rendah atau sifar semasa sekatan pergerakan Covid-19.

“Dan walaupun ekonomi telah dibuka semula, tidak semua daripada mereka telah pulih ke tahap pasca-pandemik kerana ketibaan pelancong asing masih rendah dan pelancong tempatan masih berhati-hati.”

Menurut laporan sebelum ini, lebih 30% hotel terpaksa ditutup kerana penghunian yang rendah semasa penutupan Covid-19 antara 2020-2021. Selain itu, tinjauan Persatuan Hotel Malaysia pada Jun 2021 mengatakan bahawa kebanyakan hotel menjangkakan kadar penghunian purata hanya 21%-28% untuk separuh kedua 2021 dan 35% untuk 2022.

Syarikat pembangunan Yap akan mula membina kondominium 690 unit berhampiran Batu Caves di Gombak pada September.

“Dengan kira-kira 600 pekerja, kami perlu mencari hotel bajet berhampiran untuk menempatkan mereka. Dan kami percaya ini adalah alternatif yang lebih baik kerana mereka akan dapat tinggal dalam 2 bilik dan perkhidmatan pembersihan akan diselenggara oleh hotel.

“Selepas kerja selesai, kami juga boleh membantu hotel-hotel itu membaik pulih jika perlu,” kata Yap.

Mengulas mengenai perkara ini, Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh berkata kerajaan perlu lebih kerap mengadakan pertemuan dengan pemain industri untuk menyempurnakan idea tersebut.

“Sekiranya mereka mendengar keperluan mereka dan mencari titik persamaan, kita boleh mencapai situasi menang-menang seperti perumahan ini untuk pekerja asing dan hotel yang mengalami penghunian rendah.”

Tambahnya kerajaan juga perlu mengurangkan birokrasi untuk membolehkan ekonomi pulih.– 27 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen