Ferdinand Marcos Jr diisytihar presiden Filipina


Ferdinand Marcos Jr menang selepas memperoleh 31.6 juta undi, atau 58.77% daripada undi yang dikeluarkan. – Gambar AFP, 25 Mei, 2022.

SESI bersama Kongres Filipina hari ini mengisytiharkan Ferdinand Marcos Jr, yang memenangi pilihan raya bulan ini, sekali gus mengesahkan anak bekas diktator itu akan menjadi presiden negara itu.

Pengisytiharan itu sekali gus mengembalikan pemerintahan dinasti politik paling terkenal di negara itu, selepas pemberontakan kuasa rakyat pada 1986, yang menghalau keluarga Marcos dari istana presiden ke dalam buangan di Hawaii.

Marcos Jr, 64, atau dikenali sebagai Bongbong, akan mengambil alih kuasa daripada Rodrigo Duterte pada 30 Jun depan dan akan berkhidmat sehingga 2028, sementara anak perempuan Duterte, Sara Duterte-Carpio, sebagai naib presiden.

“Presiden dipilih Marcos Jr dan naib presidennya, Sara Duterte benar-benar bintang rock. Bagaimanapun, tugas lebih besar bagi pemenang hari ini adalah untuk menyatukan rakyat negara kita,” kata ketua majoriti Senat, Miguel Zubiri.

Marcos Jr menang selepas memperoleh 31.6 juta undi, atau 58.77% daripada undi yang dikeluarkan, dengan 82% peratusan keluar mengundi.

Beliau menang dengan kelebihan majoriti yang tidak pernah dicapai sejak sebelum pemerintahan autokratik bapanya, bermula 1965 hingga 1986, era yang digambarkan penuh dengan rasuah, undang-undang tentera dan pembaziran.

Isteri dan tiga anak lelaki Marcos Jr turut hadir di kongres, yang mana keluarga mereka sudah memenangi kerusi dalam hampir setiap pilihan raya sejak kembali daripada buangan pada 1990-an.

Turut hadir di kongres ibunya, Imelda Marcos, 92, yang turut menerima tepukan gemuruh.

Beliau hampir pasti memerintah dengan majoriti besar di dewan perundangan, dengan kakaknya, Imee seorang senator, anak lelakinya, seorang ahli kongres dan sepupunya, Martin Romualdez, dijangka dinamakan speaker, menunjukkan sejauh mana kuasa yang bakal dipegang oleh keluarga itu.

Marcos Jr berkempen dengan mesej perpaduan, mengelak perdebatan dan penampilan dalam media serta bergantung kepada publisiti media sosial daripada pengaruh pro-Marcos, selain vlogger yang diberikan akses kepada kempennya.

Beliau sejak itu memberi tumpuan kepada bidang tenaga, pekerjaan, infrastruktur dan pendidikan. Pasukan Marcos masih menyusun barisan kabinetnya, yang perlu berdepan isu inflasi tinggi dan hutang kerajaan serta keseimbangan dasar luar yang rumit dengan sekutu Amerika Syarikat (AS) dan China.

Imee Marcos hari ini berkata, keluarganya amat bersyukur diberi peluang kedua untuk kembali berkuasa.

“Keluarga kami melalui banyak perkara selepas 1986,” katanya kepada pemberita. – AFP, 25 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen