Parti politik digesa utamakan belia ketika kempen


Ravin Palanisamy

Menurut kaji selidik Architects of Diversity 41% daripada 3,089 responden masih tidak pasti dengan pilihan politik mereka, walaupun mereka mempunyai niat untuk mengundi pada pilihan raya umum akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Mei, 2022.

PARTI politik harus mempunyai dasar dan kempen yang sepadan dengan aspirasi belia untuk memikat mereka menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), kata Jason Wee, pengasas bersama Architects of Diversity (AOD) hari ini.

Beliau berkata demikian memetik tinjauan AOD baru-baru ini, yang mana ia menunjukkan sebahagian besar iaitu 41% belia masih tidak pasti dengan pilihan politik mereka, walaupun mereka mempunyai niat untuk mengundi pada pilihan raya umum akan datang.

“Parti politik harus mengambil iktibar dan memastikan untuk memasukkan belia sebagai keutamaan kempen jika mereka mahu menawan apa yang boleh menjadi pengundi penting,” kata Wee pada sidang media hari ini.

PRU15 akan menjadi pilihan raya umum pertama di negara ini menyaksikan rakyat berumur 18 tahun layak membuang undi.

Dengan penurunan usia minimum mengundi daripada 21 kepada 18, hampir 4 juta pengundi dalam kumpulan umur 18 hingga 21 dijangka berada dalam daftar pemilih.

Wee berkata, 80% daripada mereka yang ditinjau melaporkan hasrat mereka untuk mengundi, manakala 13% duduk di atas pagar.

Pengundi muda berusia 18 tahun mula membuang undi pada Pilihan Raya Negeri Johor Mac lalu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Mei, 2022.

Statistik menunjukkan 55% daripada 80% dengan niat untuk mengundi tidak membuang undi mereka dalam pilihan raya sebelum ini.

Tinjauan membabitkan 3,089 responden itu dijalankan AOD dengan kerjasama Undi18 dan Undi Negaraku.

Responden kaji selidik itu berusia antara 18 dan 30 tahun.

Kajian itu dilakukan sebagai sebahagian daripada #Undi100Peratus, kempen yang bertujuan untuk mencapai peratusan keluar mengundi 100% pengundi muda dalam pilihan raya umum akan datang.

Berdasarkan kajian itu, Wee berkata, isu sosio-ekonomi kekal menjadi kebimbangan utama mereka dan menyeru parti politik untuk menanganinya.

“Ramai belia yang ditanya bersetuju isu sosio-ekonomi menjadi kebimbangan utama.

“Parti politik perlu menyatakan bagaimana mereka boleh menjadikan Malaysia tempat yang lebih sama dari segi akses kepada keadilan sosioekonomi.

“Dari segi akses kepada taraf hidup berkualiti, mereka (parti politik) perlu memastikan belia mampu menampung kehidupan dan mempunyai tempat untuk berlindung.

“Ini kebimbangan utama belia yang mempunyai banyak selera yang harus ditangani,” kata Wee.

Wee berkata, jika parti politik mampu memotivasikan belia dengan dasar dan aspirasi politik yang baik, mereka boleh memujuk mereka untuk keluar mengundi. – 25 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen