Semak semula subsidi kepada penternak ayam, kata DAP


Kos dedak ayam yang terlalu tinggi menyebabkan pengeluaran bekalan ayam berkurangan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 23 Mei, 2022.

KERAJAAN perlu bertindak segera bagi memastikan bekalan ayam di pasaran sentiasa mencukupi dengan menyelesaikan masalah tekanan kos di kalangan penternak, kata Anthony Loke.

Setiausaha agung DAP itu berkata kos dedak ayam yang terlalu tinggi menyebabkan pengeluaran bekalan ayam berkurangan.

“Walaupun Kementerian Pertanian dan Industri Makanan telah menyediakan peruntukan RM528.52 juta untuk pemberian subsidi RM0.60 sen/sekilogram, kadar ini perlu disemak semula selari dengan tekanan kos dedak yang terlalu tinggi.

“Bantuan subsidi juga perlu dilaksanakan tanpa karenah birokrasi dan disalurkan kepada penternak dengan segera,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Loke setrusnya mencadangkan kerajaan persekutuan dengan penglibatan kerajaan negeri menyediakan tapak tanah secara besar-besaran untuk penanaman bijirin bagi mengurangkan kebergantungan kepada impot. 

Tinjauan The Malaysian Insight di pasar borong sekitar Lembah Klang pagi semalam mendapati harga ayam melonjak sehingga RM13 sekilogram berikutan kekurangan bekalan yang meruncing. Bekalan ayam di pasar di Klang , Shah Alam dan Chow Kit juga tidak mencukupi.

Kekurangan itu berlaku ketika Utusan Malaysia melaporkan empat ladang ayam di Melaka menghentikan bekalan ayam pada Sabtu dan semalam atas alasan “masalah dalam ladang ternakan”.

Boikot itu sebahagian besarnya didorong oleh kelewatan subsidi 60 sen sekilogram yang dijanjikan kerajaan kepada penternak.

Mengulas lanjut, Loke berkata kerajaan perlu memastikan penternak dan seluruh rantaian bekalan ayam tidak mengalami kerugian dengan melaksanakan bantuan subsidi yang mencukupi dan mampu menampung kenaikan kos yang luar biasa.

“Isu bekalan ayam terputus yang berlaku beberapa hari ini di seluruh negara tidak seharusnya berlaku dan kegagalan kerajaan menangani isu ini tidak boleh diterima sama sekali.

“Memandangkan ayam merupakan sumber makanan utama kepada semua lapisan masyarakat di kalangan rakyat Malaysia, kerajaan perlu bertindak segera untuk memastikan bekalan ayam di pasaran sentiasa mencukupi dengan menyelesaikan masalah tekanan kos di kalangan penternak dengan segera,” katanya.

Tambah beliau, harga siling untuk ayam sebagai barang kawalan perlu diteruskan memandangkan masalah kos sara hidup yang semakin tinggi merupakan tekanan hidup yang paling besar untuk kebanyakan rakyat Malaysia.

Loke juga berkata keputusan kerajaan untuk membatalkan permit import (AP) bahan makanan tidak akan menyelesaikan masalah kenaikan harga barang makanan dan memastikan bekalan tidak terputus. – 23 Mei, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen