Pakatan gagal guna pengalaman ketika jadi kerajaan, kata Kian Ming


Chan Kok Leong

Ahli Parlimen DAP Ong Kian Ming berkata Pakatan Harapan gagal menggunakan pengalaman mereka sebagai kerajaan Persekutuan untuk menggubal dasar lebih baik semasa pandemik Covid-19. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufar, 14 Mei, 2022.

ANTARA sebab yang mendorong ahli Parlimen DAP Dr Ong Kian Ming untuk “berehat” daripada politik adalah “kekecewaan” dengan ketidakupayaan Pakatan Harapan (PH) menggunakan pengalaman kerajaannya untuk menggubal dasar yang lebih baik semasa pandemik Covid-19.

Bercakap kepada The Malaysian Insight pada Jumaat lepas, beberapa hari selepas mengumumkan keputusannya untuk tidak bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), ahli Parlimen Bangi itu berkata walaupun PH jatuh selepas hanya 22 bulan dalam kerajaan, pengalaman yang mereka peroleh boleh digunakan dengan lebih baik.

“Bukan semua tetapi ramai rakan sekerja saya dalam PH selepas kerajaan jatuh tidak dapat menggunakan pengalaman mereka dalam kerajaan untuk menyumbang secara positif kepada proses penggubalan dasar termasuk dan terutamanya semasa pandemik.

“Ini penting kerana kita boleh menggunakan pengalaman ini (dalam kerajaan) untuk membantu rakyat.

“Sebagai contoh saya menawarkan perkhidmatan saya sebagai bekas perunding kepada mana-mana PKS mengenai masalah mereka semasa wabak,” kata Ong dalam temu bual berkenaan.

Beliau berkata walaupun hanya bantuan asas diberikannya kepada PKS, namun ia membantu mereka semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 2020 dan 2021.

“Ini terdiri daripada perkara yang sangat asas seperti mengetahui cara memohon program subsidi. 

“Sekiranya pemikiran proaktif seperti ini boleh ditiru dalam kalangan lebih ramai ahli Parlimen khususnya PH, anda boleh tunjukkan kepada pengundi bahawa anda boleh memainkan peranan aktif sebagai ahli Parlimen pembangkang yang mempunyai pengalaman kerajaan.

“Anda juga boleh mencadangkan dasar alternatif untuk menunjukkan kepada pengundi bahawa anda adalah kerajaan yang sedang menunggu dan tidak kembali menjadi pembangkang tanpa sebarang cadangan dasar alternatif,” katanya.

Justeru Ong berkata beliau agak kecewa kerana pembangkang tidak menunjukkan kepimpinan yang lebih hebat.

“Ini adalah satu kawasan di mana saya agak kecewa dengan kekurangan kepimpinan bukan sahaja dalam DAP tetapi dalam PH secara keseluruhan dan saya adalah jenis orang yang cuba meletakkan 100% dalam apa sahaja yang saya lakukan.

“Saya mungkin tidak dapat melakukan semua yang saya mahu lakukan tetapi saya akan cuba. Dan proses itu agak memenatkan. Untuk cuba melakukan ini selama lima tahun lagi jika saya dipilih semula saya fikir ia akan menggunakan terlalu banyak tenaga saya.

“Sesetengah rakan sekerja menasihati saya untuk melakukan hal saya sendiri dan tidak cuba melakukan terlalu banyak. Itu adalah sejenis mekanisme mengatasi tetapi itu bukan saya.

“Jika saya mahu mengambil jalan itu saya mungkin tidak memasuki politik,” katanya yang gagal membuat keputusan dalam pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat baru-baru ini.

Ong berkata beliau berharap lebih ramai golonga muda tidak putus asa dengan politik.

“Saya harap pengunduran sementara daripada politik tidak akan mematahkan semangat anak muda untuk mengambil bahagian dalam proses politik - sama ada menyertai parti politik, NGO, badan pemikir dan apa sahaja yang mereka boleh membantu dalam pembinaan negara.

“Dan apa yang saya akan tunjukkan ialah seorang ahli politik boleh membuat perubahan positif dalam kehidupan individu. Dan inilah semangat yang saya harap rakyat Malaysia boleh menerima dan menjadi sebahagian daripada perubahan positif untuk negara,” katanya.

Bagi dirinya sendiri Ong berkata beliau tidak menolak untuk kembali berpolitik.

“Tetapi jika saya kembali saya berharap untuk lebih terlibat dalam reka bentuk dan pelaksanaan dasar serta bukan sekadar wakil rakyat,” katanya. – 15 Mei, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen