Adun Ketari mahu tindakan segera cegah banjir di Janda Baik


Adun Ketari Young Syefura Othman menggesa tindakan diambil segera bagi mengatasi banjir yang berlaku di Janda Baik, Bentong, Pahang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Mei, 2022.

TINDAKAN segera perlu diambil di Janda Baik, Pahang bagi mengatasi masalah banjir yang sering berlaku, kata Adun Ketari Young Syefura Othman.

Beliau berkata Janda Baik menjadi tarikan pelancong dengan banyak pusat peranginan dan calet di tengah-tengah alam semula jadi.

Tetapi penduduk tempatan serta pengunjung sentiasa hidup dalam ketakutan banjir kilat setiap kali hujan.

“Perkara paling penting yang perlu dilakukan segera ialah mendalamkan sungai dan membersihkan batu dan serpihan kayu.

“Tembok tinggi juga perlu didirikan untuk mengelakkan air sungai daripada melimpah dan membanjiri jalan raya serta mewujudkan aliran sungai baharu,” kata Young Syefura kepada The Malaysian Insight.

Tambahnya, sistem perparitan di Janda Baik juga perlu dinaik taraf.

“Sistem perparitan lama tidak dapat menampung kewujudan chalet ini.

“Saya juga menerima cadangan supaya struktur perlindungan cerun perlu diletakkan yang mana setiap cerun perlu mempunyai longkang untuk mengurangkan air melimpah dari atas ke bawah,” katanya.

Beliau juga berkata banjir terbaharu awal minggu ini adalah yang terburuk di Janda Baik sejak banjir besar pada Disember.

Pada Rabu, hujan lebat berterusan sejak 3 pagi menyebabkan beberapa kawasan di Janda Baik, Bentong dinaiki air dan dilanda tanah runtuh.

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Daerah Bentong berkata setakat 8 pagi, lebih 140 rumah dinaiki air di Kampung Sum-Sum, Kampung Lampin, Kampung Cheringin dan Kampung Pulau Santap.

Ketua Polis Daerah Bentong Zaiham Mohd Kahar berkata paras air di kawasan itu surut selepas beberapa jam tetapi terdapat beberapa tanah runtuh.

Pada hujung minggu 17 hingga 18 Disember tahun lalu, Janda Baik turut dilanda banjir besar yang melanda beberapa negeri termasuk Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Pahang.

Pulau Santap, tempat rekreasi utama di Janda Baik, adalah antara yang terjejas teruk akibat banjir ketika itu.

Semasa persidangan DUN Pahang pada Mac lalu, beberapa wakil rakyat daripada pembangkang menegaskan bahawa kerajaan negeri mesti merangka pelan komprehensif untuk menangani banjir, termasuk mendalamkan sungai dan sentiasa membersihkan sistem perparitan.

Syefura muda berkata banjir di Janda Baik berpunca daripada lencongan sungai oleh penduduk, dan pembersihan tanah tanpa perancangan rapi untuk projek pertanian dan komersial.

“Kesan banjir yang lalu juga menyebabkan sungai menjadi cetek akibat batu dan pasir yang dibawa arus tidak dibersihkan dan didalamkan selepas banjir Disember 2021,” katanya. – 14 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen