Saman Samling terhadap Save Rivers saman SLAPP, kata pakar


Desmond Davidson

Lukas Straumann, pengarah eksekutif BMF, membincangkan kesan SLAPP terhadap masyarakat sivil dengan ahli panel lain. – Gambar The Malaysian Insight, 6 Mei, 2022.

PERTUBUHAN bukan kerajaan Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland mendakwa persidangan anti-SLAPP di Zurich semalam menyatakan lebih banyak syarikat di seluruh dunia menggunakan litigasi bertujuan menutup kritikan orang ramai.

SLAPP, yang bermaksud litigasi strategik terhadap penyertaan awam, adalah tuntutan mahkamah yang bertujuan untuk menapis, menakut-nakutkan dan menutup mulut pengkritik dengan membebankan mereka dengan kos pembelaan undang-undang sehingga mereka melupakan kritikan atau penentangan mereka.

Dalam satu kenyataan, ia berkata syarikat kayu, Samling Plywood (Miri) Sdn Bhd dan Samling Plywood (Baramas) Sdn Bhd, adalah contoh bagaimana syarikat di seluruh dunia didakwa menggunakan tindakan undang-undang untuk menutup penyertaan orang ramai.

Syarikat kayu gergasi itu memfailkan saman fitnah terhadap Save Rivers tahun lalu sebagai tindak balas kepada satu siri siaran akhbar yang diterbitkan oleh CSO yang mendedahkan kegagalan Samling untuk berunding dengan masyarakat dengan betul dalam konsesi pembalakan mereka dan penentangan masyarakat terhadap pembalakan.

BMF menyatakan SLAPP adalah “saman kesat yang menghalang wartawan dan masyarakat sivil daripada berkongsi maklumat dan menakutkan mereka untuk berdiam diri”.

Clare Rewcastle, editor Sarawak Report yang mendedahkan skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan yang menghadapi ancaman undang-undang yang tidak terkira banyaknya, melabelkan saman Samling SLAPP sebagai contoh “sebuah syarikat berkuasa yang menyasarkan Orang Asli, beberapa yang paling terdedah dan orang miskin di dunia.”

BMF menyatakan ia juga menghadapi saman SLAPP daripada anak perempuan sulung Gabenor Sarawak Abdul Taib Mahmud, Jamilah Taib Murray, berhubung BMF mengaitkan kekayaannya yang tidak dapat dijelaskan dengan dakwaan rasuah besar di Sarawak.

Kes itu dijangka dibicarakan tahun ini di mahkamah sivil Switzerland.

Mengulas mengenai kesan SLAPP terhadap kewartawanan dan masyarakat sivil, pengarah eksekutif BMF Lukas Straumann menjelaskan “untuk memastikan institusi kita berfungsi dan demokrasi kita hidup, kita perlu melaporkan dan bercakap secara bebas mengenai isu seperti rasuah, pengubahan wang haram, pelanggaran hak asasi manusia, kemusnahan alam sekitar atau campur tangan yang tidak wajar dalam proses demokrasi.”

Beliau berkata, SLAPP tidak semestinya direka untuk menang sebaliknya ia direka untuk mencetus tekanan kepada sumber defendan dan menghentikan perbezaan pendapat. – 6 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen