Sepatutnya kenaikan gaji minimum dibuat secara berperingkat, kata majikan


Alfian Z.M. Tahir

Pengarah Urusan Mydin, Ameer Ali Mydin mengakui jumlah kenaikan kepada RM1,500 itu drastik, berkata ia boleh dilaksanakan secara beransur-ansur. – Gambar EPA, 2 Mei, 2022.

PUTRAJAYA sepatutnya tidak mengenakan kenaikan gaji minimum sekali gus sebaliknya melaksanakannya secara berperingkat, kata majikan dan pemain industri.

Memberitahu kepada The Malaysian Insight, mereka berkata banyak perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tidak bersedia dari segi kewangan kerana harga barangan di peringkat global semakin melambung.

Pada 19 Mac Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kerajaan bersetuju menaikkan gaji minimum daripada RM1,200 sebulan kepada RM1,500 sebulan mulai 1 Mei.

Bagaimanapun Presiden Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing berkata kenaikan RM300 bagi setiap pekerja merupakan masalah bagi PKS, yang kebanyakannya masih belum pulih daripada kesan pandemik Covid-19.

Ding berkata persatuannya bersama kumpulan perniagaan lain baru-baru ini bertemu dengan Kementerian Sumber Manusia untuk menyuarakan kebimbangan mereka.

“Untuk gaji minimum RM1,500, ramai antara kita masih belum bersedia. Terdapat kira-kira 1.15 juta PKS di seluruh negara dan majoriti telah memberi maklum balas yang mereka tidak bersedia.

“Ini kerana harga barangan semakin meningkat, malah perang antara Rusia dan Ukraine menyebabkan lebih banyak masalah dari segi ekonomi.

“Kita beritahu kementerian kalau nak naikkan gaji minimum, buat secara berperingkat contohnya RM150 setahun sehingga mencecah RM1,500.

“Sedikit demi sedikit, bukan buat secara drastik,” kata Ding.

Pemotongan margin keuntungan syarikat akibat gaji yang lebih tinggi adalah kira-kira 30 peratus, tambahnya.

Gaji minimum baharu RM1,500 berkuat kuasa 1 Mei secara rasmi.

Perintah Gaji Minimum yang dikeluarkan oleh Menteri Sumber Manusia M. Saravanan disiarkan dalam Warta Kerajaan Persekutuan dan dimuat naik di laman web rasmi Jabatan Peguam Negara.

Menurut warta tersebut, pekerja yang tidak dibayar gaji asas tetapi dibayar berdasarkan mengikut tugasan, perjalanan atau komisen, kadar gaji bulanan yang perlu dibayar kepada pekerja itu berkuat kuasa 1 Mei 2022 tidak boleh kurang daripada RM1,500.

Di samping itu, warta itu turut menyatakan gaji minimum RM1,500 pada 1 Mei dikecualikan bagi majikan yang menggaji kurang daripada lima pekerja dan pelaksanaannya hanya akan berkuat kuasa pada 1 Januari 2023.

Pengarah Urusan Mydin, Ameer Ali Mydin pula menasihatkan pemain industri supaya berhenti merungut.

Bagaimanapun Ameer mengakui jumlah kenaikan itu drastik, berkata ia boleh dilaksanakan secara beransur-ansur.

“Mengatakan tidak bersedia mungkin tidak tepat kerana pengumuman oleh Putrajaya dibuat lebih awal.

“Bagaimanapun, untuk mengatakan seseorang itu tidak mampu mengikut dasar itu mungkin betul.

“(Peningkatan) itu drastik, daripada RM1,200 kepada RM1,500. Sepatutnya dilakukan perlahan-lahan daripada RM1,200 kepada RM1,350 kemudian RM1,400 hingga RM1,500.

“Ia akan memberi masa kepada syarikat untuk menyesuaikan diri. Kos sara hidup tinggi, harga barangan juga meningkat, kita tiada pilihan selain menyesuaikan diri.

“Saya fikir kita terpaksa buat juga dan diharapkan produktiviti akan meningkat,” kata pemilik gergasi runcit itu.

Bagi Mydin, Ameer berkata polisi gaji minimum baharu itu akan menyaksikan syarikat kini membayar sejumlah RM25 juta setahun gaji kepada semua pekerja mereka.

“Saya tidak boleh naikkan gaji RM1,200 sahaja. Yang RM1,500 pun kena naik RM1,700. Yang RM1,800 kena ada RM2,000.

“Ia banyak untuk kami tetapi kami perlu sokong dasar itu,” kata Ameer.

Gaji minimum RM1,200 sebelum ini telah dilaksanakan pada 1 Februari 2020.

Gaji minimum baharu RM1,500 itu adalah jumlah yang dijanjikan Pakatan Harapan yang menang pilihan raya umum 2018. Ia bagaimanapun, tidak dapat dilaksanakan kerana kerajaan Pakatan jatuh akibat Langkah Sheraton pada Februari 2020. – 2 Mei, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen