Hakim AS batal mandat pelitup muka untuk pengangkutan awam


Hakim Kathryn Kimball Mizelle dari Florida berkata mandat pelitup muka untuk pengangkutan awam telah melangkaui kuasa berkanun Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), mendakwa CDC gagal menjelaskan keputusannya dengan secukupnya. – Gambar EPA, 19 April, 2022.

SEORANG hakim persekutuan Amerika Syarikat (AS) pada Isnin telah membatalkan mandat pelitup muka Covid-19 untuk pengangkutan awam yang dikenakan oleh pentadbiran Presiden Joe Biden.

Hakim Kathryn Kimball Mizelle dari Florida berkata mandat pelitup muka itu melangkaui kuasa berkanun Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC).

Baru-baru ini CDC melanjutkan mandat yang memerlukan pelitup muka dipakai ketika menaiki pada kapal terbang, tren, kereta api, bas, teksi dan bentuk pengangkutan awam lain.

Syarikat penerbangan AS dan beberapa penggubal undang-undang Republikan menyeru tamatkan mandat pelitup muka, yang dikeluarkan oleh CDC pada 3 Februari 2021, sejurus selepas Biden memegang jawatan.

Berdasarkan keputusan itu, Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA), yang menjalankan keselamatan di lapangan terbang, tidak akan menguatkuasakan arahan “memerlukan penggunaan pelitup muka pada pengangkutan awam dan hab pengangkutan pada masa ini,” kata seorang pegawai pentadbiran.

Mizelle mengeluarkan keputusannya dalam tuntutan mahkamah yang difailkan pada Julai 2021 oleh organisasi Dana Pertahanan Kebebasan Kesihatan dan dua plaintif individu.

Beliau berkata, mandat pelitup muka “melebihi pihak berkuasa berkanun CDC,” dan “gagal menjelaskan keputusannya dengan secukupnya.”

“Oleh kerana sistem kita tidak membenarkan agensi bertindak secara tidak sah walaupun dalam usaha mencapai matlamat yang diingini, Mahkamah mengisytiharkan ia salah dari sisi undang-undang dan membatalkan mandat pelitup muka,” kata Mizelle dalam keputusan setebal 59 muka surat.

Setiausaha Akhbar White House Jen Psaki menggelar keputusan itu sebagai “keputusan yang mengecewakan.”

“CDC terus mengesyorkan memakai pelitup muka dalam pengangkutan awam,” kata Psaki.

Tiada ulasan segera daripada Jabatan Kehakiman, yang berpotensi merayu keputusan itu. – AFP, 19 April, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen