Agensi antarabangsa gesa bantuan atasi krisis makanan


Negara berpendapatan sederhana juga berisiko terdedah kepada ketakjaminan makanan, bukan hanya negara miskin.– Gambar EPA, 14 April, 2022.

ORGANISASI antarabangsa menggesa langkah segera diambil bagi menangani ketakjaminan makanan yang kian meningkat di negara-negara miskin.

Langkah itu termasuk dana bagi membantu petani dan meningkatkan bekalan makanan, kata Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Bank Dunia, Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Program Makanan Sedunia (WFP) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Pencerobohan Rusia ke atas Ukraine dan sekatan Barat terhadap Moscow menyebabkan lonjakan harga bahan api dan makanan sejak beberapa minggu lalu, malah menjejaskan pengeluaran baja yang merugikan petani, tambah mereka dalam satu kenyataan bersama.

“Kenaikan harga makanan dan gangguan bekalan akan mencetus ketegangan di banyak negara yang terkesan, terutamanya yang sudahpun terjejas akibat konflik,” kata kenyataan itu.

Kenyataan ditandatangani Pengarah Urusan IMF Kristalina Georgieva, Presiden Bank Dunia  David Malpass, Ketua Pengarah TO Ngozi Okonjo-Iweala dan Pengarah Eksekutif WFP David Beasley.

Empat organisasi berkenaan menyeru masyarakat antarabangsa memberi dana bagi bekalan makanan kecemasan, jaringan keselamatan untuk keluarga miskin dan petani, serta meningkatkan pengeluaran hasil pertanian.

Kenyataan itu juga berkata negara berpendapatan sederhana juga berisiko terdedah kepada ketakjaminan makanan, bukan hanya negara miskin.

“Lonjakan harga baja disertai kekurangan bekalan global memberi kesan ke atas pengeluaran makanan di banyak negara, termasuk pengeluar dan pengeksport utama yang banyak bergantung kepada baja,” kata kenyataan itu. – AFP, 14 April, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen