3 RUU berkaitan pekerjaan dibentang di Dewan Rakyat 


TIGA rang undang undang berkaitan pekerjaan di bawah Kementerian Sumber Manusia dibentang untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat hari ini.

Rang undang-undang berkenaan ialah Rang Undang-undang Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022, Rang Undang-undang Keselamatan Sosial Pekerja (Pindaan) 2022, Rang Undang-undang Sistem Insurans Pekerjaan (Pindaan) 2022.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Awang Hashim ketika membentangkan rang undang-undang itu berkata bacaan kali kedua bagi kesemua rang undang-undang itu akan dibuat pada persidangan akan datang. 

Rang Undang-undang Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022 antara lain bertujuan meminda Akta Kesatuan Sekerja 1959 dengan objektif meniadakan sekatan ke atas pembentukan kesatuan sekerja berdasarkan penubuhan tertentu atau persamaan dalam tred, pekerjaan atau industri bagi membenarkan kepelbagaian kesatuan sekerja. 

Sementara itu Rang Undang-undang Sistem Insurans Pekerjaan (Pindaan) 2022 pula bertujuan meminda Akta Sistem Insurans Pekerjaan 2017 (Akta 800) bagi menambah baik liputan keselamatan sosial di bawah Sistem Insurans Pekerjaan yang akan memberi manfaat kepada pekerja.

Rang Undang-undang Keselamatan Sosial Pekerja (Pindaan) 2022 pula bertujuan menambah baik liputan keselamatan sosial yang akan meningkatkan faedah tertentu yang diterima pekerja.– Bernama, 24 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen