Undi Cina penting untuk menang kerusi campuran di Johor, kata penganalisis


Khoo Gek San

Semua parti sedang bersaing untuk mendapatkan undi Cina kerana ia menyumbang 37% daripada jumlah undi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 9 Mac, 2022.

PENGUNDI Cina akan menjadi faktor penentu dalam kawasan pilihan raya campuran pada pilihan raya negeri Johor, kata penganalisis.

Bagaimanapun, parti seperti MCA dan Umno menghadapi kesukaran untuk meyakinkan pengundi Cina untuk menyokong mereka di peti undi.

Ini adalah salah satu sebab mengapa MCA dan Umno meningkatkan serangan mereka terhadap DAP, kata mereka.

Pensyarah di jabatan sains politik di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) Lau Zhe Wei berkata MCA pun menghadapi kesukaran untuk meyakinkan pengundi Cina, apatah lagi Umno.

Umno yang undi Melayunya telah dipecahkan oleh parti lain, cuba menarik undi Cina di kawasan campuran dengan menyerang DAP, katanya.

Walaupun penggunaan kaum Umno mungkin berkesan, melihat kembali pilihan raya negeri Melaka, Lau berkata undi Cina tidak kembali kepada Umno atau MCA, sebaliknya pengundi lebih suka tidak mengundi, dengan DAP hanya kehilangan beberapa kerusi.

Lau percaya pengundi Cina teragak-agak untuk mengundi MCA kerana kerjasamanya dengan Umno.

“Umno sedar sukar untuk mereka memenangi undi Cina kerana jelas sekali mereka menyokong DAP. Apatah lagi orang Cina tidak berpuas hati dengan Umno dan MCA,” kata Lau kepada The Malaysian Insight.

Merujuk kepada forum yang dihadiri oleh Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed mengenai topik “Cina DAP Tipu Cina Johor”, Lau berkata ini hanya cakap-cakap, ia tidak bermakna Umno memperjuangkan undi Cina.

Retorik kaum Umno tidak laku

Timbalan Ketua DAP Johor Teo Nie Ching berkata rakyat Johor telah lama menolak politik berasaskan kaum dan penggunaannya oleh Umno tidak akan memenangi undi.

Teo berkata adalah malang bahawa parti itu cenderung kepadanya, memandangkan kekalahan mereka pada 2018, pembaharuan harus menjadi keutamaan daripada politik berasaskan kaum.

“Johor telah bekerja keras untuk menggalakkan keharmonian antara kaum dan agama yang berbeza supaya pilihan raya tidak boleh digunakan untuk mencetuskan sentimen perkauman,” katanya.

Mengulas dakwaan Jazlan bahawa pengundi Cina di negeri itu telah menolak DAP untuk sekutunya, Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong berkata Umno hanya cuba untuk membuat dirinya berasa lebih baik.

Sejak 2008, Liew berkata Umno cuba menggambarkan DAP sebagai parti pelampau Cina sedangkan hakikatnya ia berbilang kaum.

“Pilihan raya umum 2018 membuktikan bahawa 40% pengundi Melayu di Johor Selatan dan 30% di seluruh Johor tidak bersetuju dengan manipulasi etnik Umno,” katanya.

Dengan berbaki tiga hari lagi untuk pilihan raya, Umno tidak mempunyai cara lain untuk meraih sokongan pengundi Melayu, justeru ia berkempen secara negatif terhadap DAP.

Sementara itu, Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon berkata semua parti sedang bersaing untuk mendapatkan undi Cina kerana ia menyumbang 37% daripada jumlah undi.

“Tiada kem yang boleh membentuk kerajaan yang stabil tanpa undi Cina.”

Mengulas mengenai forum Nur Jazlan, Chong berkata ia hanyalah pendapat seorang pemimpin Umno dan terdapat perbezaan pendapat.

“Saya percaya pengundi Cina sedar.”

Johor akan keluar mengundi pada 12 Mac dengan pengundian awal pada 8 Mac. Ia merupakan pilihan raya negeri yang padat dengan lebih 15 parti dan 239 calon bersaing untuk merebut 56 kerusi.

Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) masing-masing mempunyai 56 calon, manakala Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) meletakkan 42 calon dan Pakatan Harapan (PH) 30.

PKR meletakkan 20 calon, diikuti 16 calon bebas dan tujuh daripada Ikatan Demokratik Malaysia (Muda).

Dalam usaha pertamanya ke Semenanjung, Warisan meletakkan enam calon, manakala empat calon mewakili Parti Bangsa Malaysia (PBM).

Kedua-dua Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) masing-masing meletakkan seorang calon. – 9 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen