Tarian singa tarik lebih ramai belia Melayu


Alfian Z.M. Tahir

Majoriti ahli Persatuan Tarian Singa dan kumpulan Tarian Singa Loong Wai bukan daripada kalangan kaum Cina. – Gambar The Malaysian Insight, 18 Februari, 2022.

RAHMAN Hakim memasuki tahun keempatnya membuat persembahan dalam kumpulan tarian singa dan masih meminatinya.

Ahli kumpulan Tarian Singa Loong Wai yang berpangkalan di Kepong itu meminati tarian tradisional Cina sejak menonton persembahan berkenaan semasa kecil.

Rahman menyertai kumpulan berkenaan ketika berusia 10 tahun, bermula dengan belajar bermain dram.

Beliau dengan bangganya memberitahu The Malaysian Insight bahawa ini adalah tugas yang sangat penting kerana paluan gendangnya mengisyaratkan pergerakan singa. Kehilangan rentak boleh mengganggu keseluruhan persembahan.

“Singa itu bergerak mengikut rentak. Jika saya terlepas pukulan, ia boleh menimbulkan kekeliruan. Saya perlu sangat tepat dalam permainan dram saya.

“Pada mulanya memang mencabar. Tetapi keluarga saya sangat menyokong, membenarkan saya berlatih dan membuat persembahan.

“Selepas empat tahun, saya fikir saya kini boleh bermain dram dengan lebih baik. Saya juga boleh bermain kisah singa, yang juga menyeronokkan,” kata Rahman, yang kini berusia 14 tahun.

Rahman Hakim menyertai kumpulan Tarian Singa Loong Wai dari Kepong sejak 2017. – Gambar The Malaysian Insight, 18 Februari, 2022.

Katanya, beliau mempunyai ramai rakan Melayu yang turut meminati tarian singa dan mereka berlatih serta membuat persembahan bersama.

Senior Rahman dalam rombongan itu ialah Sanjivan Kurhandran, 28 tahun, yang menyedari sambutan menggalakkan daripada belia dan keluarga Melayu terhadap tarian budaya Cina yang dipersembahkan secara tradisional pada Tahun Baru Cina untuk membawa tuah dan kemakmuran.

Tahun ini, selepas dua tahun sambutan Tahun Baharu Cina yang suram akibat pandemik Covid-19, tarian singa kembali beraksi di pusat beli-belah, dan antara yang membuat persembahan adalah remaja Melayu.

“Kami mempunyai tujuh hingga lapan anak muda Melayu, yang telah bersama kumpulan ini selama lima hingga enam tahun,” kata Sanjivan.

“Tidak seperti dahulu, pada zaman saya, ramai daripada mereka tidak mendapat sokongan daripada ibu bapa, namun semua kanak-kanak lelaki ini mendapat kebenaran ibu bapa mereka untuk menyertai tarian singa dan berlatih serta mengambil bahagian dalam persembahan.”

Beliau mula tertarik dengan tarian singa pada usia remajanya sehinggakan beliau dan sekumpulan rakan pelajar, Melayu dan Cina, memulakan kumpulan tarian singa sendiri, tetapi tanpa sokongan daripada sekolah mereka.

“Kami mengumpul wang sendiri dengan mendapatkan penaja dan kami berjaya mengumpul RM12,000 untuk membeli gendang, topeng singa dan peralatan lain.

“Ini berlaku pada 2010 ketika saya berumur 16 tahun. Kami mempunyai seseorang untuk mengajar kami dan kami membayarnya daripada wang yang kami kumpulkan,” katanya.

Bagaimanapun, mereka terpaksa menghentikan aktiviti mereka selepas setahun kerana ramai ahli kumpulan yang akan menduduki peperiksaan SPM.

“Selepas Tingkatan Lima, ramai antara kami hilang minat dalam tarian singa kerana kami mula mencari pekerjaan atau melanjutkan pelajaran, tetapi saya masih bersemangat untuk mempunyai kumpulan tarian singa sendiri.” – 18 Februari, 2022.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen