Pengarah anak syarikat salah guna kad kredit, dakwa pegawai Mara


SALAH seorang dari lima pegawai kanan Mara yang dituduh terlibat salah laku korporat menuntut polis agar turut menyiasat seorang pengarah anak syarikat badan itu atas tuduhan sama.

Iskandar Zainudin dalam laporan polisnya awal pagi ini menuntut siasatan dijalankan ke atas Pengarah Eksekutif Mara Corp Suhaili Abdul Rahman.

Beliau menamakan Suhaili sebagai penandatangan surat yang memperincikan tuduhan salah laku ke atas beliau dan empat lagi pegawai Mara.

Iskandar menegaskan, polis sebaliknya perlu menyiasat dakwaan bahawa Suhaili terlibat dalam kes menyalahgunakan kad kredit korporat syarikat.

“... Penandatangan disyaki melanggar polis penggunaan kemudahan tersebut dengan menggunakan kad kredit tersebut bagi kegunaan aktiviti politik serta peribadi beliau,” dakwanya.

Dakwanya, isu tersebut disyakinya sebagai punca kes melibatkan beliau dan empat lagi pegawai Mara dibangkitkan kepada lembaga pengarah syarikat.

Beliau bersama empat lagi pegawai kanan Mara membuat laporan berasingan di balai polis Dang Wangi, awal pagi ini.

Laporan masing-masing dibuat ke atas Suhaili ke atas fitnah tersebut dan juga ke atas pengendali akaun Twitter yang membocorkan surat berkaitan tuduhan berkenaan.

Empat lagi yang membuat laporan terdiri dari Noor Irwan Marmin, Rizal Abdul Gani, Mohd Faizal Mohd Top, dan Mohd Firdaus Zubir

“Segala rujukan terhadap saya dalam surat tersebut tidak benar sama sekali dan saya tidak pernah tidak pernah pada bila-bila amsa melakukan apa sahaja kesalahan yang didakwa dalam surat tersebut,” kata mereka dalam laporan masing-masing.

Kes kebocoran maklumat dalaman Mara itu dipercayai melibatkan surat menyebut siasatan kes salah laku yang didakwa berlaku selepas lima pegawai itu dipinjamkan kepada anak syarikat, Mara Corp.

Ia melibatkan surat Suhaili kepada Pengerusi Mara Azizah Mohd Dun bertarikh 30 Januari.

Kandungan surat itu disahkan Suhaili kepada The Malaysian Insight.

Kes tersebut antara lain didakwa melibatkan pemberian imbuhan dan kenaikan pangkat secara tidak wajar dan tidak disemak oleh pegawai pengurusan atasan.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam mengesahkan siasatan dijalankan berkaitan tuduhan yang ditimbulkan. – 6 Februari, 2022.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen