Boris Johnson langgar undang-undang, dakwa pembangkang UK


Sekeping gambar milik Perdana Menteri Boris Johnson, Carrie terpampang di dada akhbar Sunday Telegraph sambil memeluk seorang rakan pada satu pesta September 2020. Ia jelas melanggar peraturan penjarakan sosial ketika itu. – Gambar EPA, 16 Januari, 2022.

PEMIMPIN pembangkang utama Britain pada hari ini mendakwa Perdana Menteri Boris Johnson melanggar undang-undang, tetapi kerajaan berikrar akan melakukan perubahan selepas beberapa siri pendedahan mengenai pelanggaran SOP kawalan pergerakan.

Terbaru, sekeping gambar milik isteri Johnson, Carrie terpampang di dada akhbar Sunday Telegraph sambil memeluk seorang rakan pada satu pesta September 2020, yang jelas melanggar peraturan penjarakan sosial ketika itu.

Sekurang-kurangnya enam ahli Parlimen dalam parti Konservatif Johnson kini telah menyeru secara terbuka agar beliau meletak jawatan, manakala yang lain berkata mereka sedang menunggu penemuan siasatan dalaman oleh pegawai kanan Sue Gray.

Pemimpin buruh Keir Starmer, yang sedang melakukan tinjauan pendapat di belakang dakwaan “partygate” Downing Street, berkata faktanya sudah jelas.

“Saya fikir beliau melanggar undang-undang. Saya fikir beliau lebih baik mengakui bahawa beliau melanggar undang-undang,” kata Starmer kepada saluran televisyen BBC.

Gray hanya mempunyai kuasa untuk membuktikan fakta, tambahnya sambil menyeru polis untuk meneliti kemungkinan siasatan jenayah sebaik laporannya dikeluarkan.

“Perdana menteri telah merendahkan jawatannya dan beliau telah hilang kuasa penuh bukan sahaja dalam partinya sendiri, tetapi dalam negara,” kata Starmer.

Menteri Oliver Dowden, pengerusi bersama Konservatif, mengakui bahawa parti Downing Street “sama sekali tidak boleh diterima”.

Tetapi Dowden menyokong Johnson untuk kekal sebagai perdana menteri, sambil menegaskan beliau akan mengambil “tanggungjawab penuh” sebaik sahaja Gray mengeluarkan penemuannya.

“Saya boleh memberitahu anda bahawa apabila beliau memberi respons kepada Dewan Rakyat, kerana beliau telah komited untuk berbuat demikian, beliau akan memastikan bahawa kita menangani jenis budaya yang telah membenarkan perkara itu berlaku pada mulanya,” katanya kepada Sky News . – AFP, 16 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen