Pimpinan tertinggi sokong Azam, aktivis persoal integriti SPRM


Raevathi Supramaniam

Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih 2.0) Thomas Fann berkata episod terbaru ini memburukkan imej SPRM dalam pada masa sama membersihkan nama baik Azam tanpa siasatan bebas. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Januari, 2022.

INTEGRITI SPRM yang dipersoalkan berikutan sokongan kepada Azam daripada pucuk pimpinan, kata kumpulan masyarakat sivil.

Kepimpinan tertinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang memberikan sokongan kepada ketuanya, Azam Baki menimbulkan persoalan tentang integriti dan komitmen agensi itu dalam memerangi rasuah, kata kumpulan masyarakat sivil.

Mereka berkata agensi yang sepatutnya membanteras rasuah sebaliknya menyokong pemimpin didakwa melakukan kesalahan sekali gus menunjukkan bahawa agensi itu memerlukan pengawasan Parlimen.

Bagaimanapun, ada berpendapat bahwa tidak salah bagi kepimpinan tertinggi menyokong Azam kerana beliau dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya.

Exco Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak) Munirah Alatas berkata sama ada Azam bersalah atau tidak memiliki saham korporat itu adalah menjadi isu kedua.

“Pada peringkat ini, sama ada Azam bersalah atau tidak sudah menjadi isu kedua; Apa yang diperlukan sekarang ialah integriti SPRM, kerajaan Malaysia, dan tadbir urus yang baik,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Institusi seperti SPRM mesti bebas tanpa campur tangan politik.

“Apabila timbalan pesuruhjaya sendiri mendakwa dakwaan terhadap Azam bermotifkan politik, mereka secara tidak sengaja campur tangan politik. Kami sebagai orang awam tidak boleh memaafkan perkara ini.”

Munirah berkata jika dakwaan terhadap Azam sememangnya bermotifkan politik, lebih kritikal panel bebas meneliti perkara itu.

“Jika Azam tidak bersalah, tertuduh tidak perlu risau. Rakyat juga mahu penemuan siasatan itu didedahkan kepada umum.

“Bagaimana kerajaan boleh mendapat kepercayaan rakyat, yang semakin merosot?”

Hari ini, SPRM menganggap dakwaan terhadap Azam bermotif politik untuk memburukkan imej badan pencegah rasuah itu.

Kenyataan itu ditandatangani timbalan ketua SPRM Ahmad Khusairi Yahaya (operasi), Norazlan Razali (pencegahan) dan Jumipah Wandi (pengurusan dan profesionalisme).

Kenyataan menyokong ketua badan antirasuah itu dibuat susulan dakwaan ketidakwajaran dalam pegangan saham Azam.

Pengawasan di peringkat Parlimen

Sementara itu, Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih 2.0) Thomas Fann berkata episod terbaru ini memburukkan imej SPRM dalam pada masa sama membersihkan nama baik Azam tanpa siasatan bebas.

Episod baru-baru ini juga menunjukkan SPRM mesti diletakkan di bawah jawatankuasa pengawasan Parlimen dan bukannya jabatan perdana menteri, kata Fann.

“Sudah tiba masanya untuk membaik pulih sepenuhnya SPRM, bermula dengan proses pelantikan pesuruhjaya, meletakkannya di bawah pengawasan Parlimen dan bukannya PM semata-mata, dan rangka kerja akauntabiliti kepada badan lain seperti Panel Aduan dalaman SPRM dan badan luar seperti ‘Ombudsman’.

“Rangka kerja sedemikian wujud untuk suruhanjaya bebas pencegahan Rasuah di New South Wales, Australia dan kita boleh belajar daripada mereka.”

Fann berkata skandal SPRM baru-baru ini juga mengurangkan keyakinan orang ramai sama seperti zaman skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di mana berbilion-bilion digunakan daripada dana kekayaan negara.

“Melainkan PM memulakan reformasi yang diperlukan, kerajaannya akan tercemar bersama SPRM.” – 9 Januari, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen