Masa untuk tetapkan semula politik negara


KAMI melihat dengan penuh kebimbangan dan kegusaran peristiwa baru-baru ini di negara kita yang mendedahkan kelemahan tertentu yang sekian lama melanda kita.

Perkauman yang tidak diingini dan rasuah berleluasa bertentangan dengan semangat berbilang kaum dan kebersamaan yang menjadi asas negara selama bertahun-tahun.

Sungguh keterlaluan bagaimana tindakan mudah membersihkan kuil boleh diambil di luar konteks dan digunakan untuk menimbulkan kebencian dan perasaan buruk di kalangan orang ramai.

Ini benar-benar mendukacitakan dan bersyukur kepada Tuhan kerana beberapa pemimpin agama Islam yang cepat bertindak dan menyedarkan keadaan.

Jika tidak kerana pemimpin ini, perkara itu boleh dimanipulasi oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab, termasuk ahli politik dan digunakan untuk membangkitkan sentimen perkauman.

Sudah tiba masanya ahli politik mengelak daripada menggunakan kaum dan agama sebagai alat untuk mencapai kelebihan politik.

Tidak lama selepas itu, negara dikejutkan dengan laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terlibat dalam beberapa amalan rasuah.

Seperti kata pepatah, untuk setiap kebakaran, ada percikan api dan walaupun pembasmi rasuah terkenal ini nampaknya telah membersihkan namanya, malangnya benih keraguan sudah ditanam.

Selain kes ini, amat mendukacitakan orang ramai membaca insiden di mana pegawai SPRM sendiri didakwa atas tuduhan rasuah.

Jika ini berlaku, siapakah yang perlu dipercayai oleh rakyat? Ia seperti kes antara syaitan dan laut biru yang dalam.

Dengan awan gelap yang menjulang, seseorang tertanya-tanya bagaimana masa depan anak-anak kita.

Sudah tiba masanya untuk menetapkan semula politik (political reset) di negara ini dan juga masa untuk pengundi melihat di luar ahli politik kita.

Rasuah dan perkauman akan diteruskan dari satu era ke era yang lain asalkan mereka datang daripada pemikiran politik yang sama.

Apa yang kami perlukan ialah darah baharu, tetapan semula yang sama sekali baharu di mana peluang diberikan kepada lebih ramai wanita dan belia untuk mengambil peranan yang lebih mencabar.

Kita memerlukan Keluarga Malaysia yang “sebenar” dan Bangsa Malaysia yang sejati, bukan sekadar retorik dan gurauan yang tidak masuk akal.

Kita sebagai rakyat Malaysia perlu menaruh harapan pada masa hadapan dan nasib anak-anak kita dan anak-anak mereka akan dijaga dengan baik.

Sudah tiba masanya pihak yang benar-benar memahami dan mempertahankan konsep Bangsa Malaysia untuk menerajui dan memimpin negara ke tahap yang lebih tinggi. – 8 Januari, 2022.

* Terence Lee Teck Soon adalah pembaca The Malaysian Insight.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen