Tahniah Suruhanjaya Sekuriti, siasat Azam Baki


KAMI ingin mengucapkan tahniah kepada Suruhanjaya Sekuriti (SC) atas tindakan pantas mereka memanggil Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki untuk mengemukakan bukti dan membantu siasatan lanjut.

Kami berasa teruja apabila mengetahui tidak semua institusi berkaitan kerajaan telah terjejas dan akan bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Kesediaan SC menjalankan siasatan penuh menunjukkan suruhanjaya itu tidak membeli alasan lemah Azam yang mendakwa dia tidak tahu namanya digunakan oleh adiknya untuk membeli saham syarikat.

Kami menggesa panel penasihat SPRM untuk mengambil iktibar dari SC dan menyiasat lebih lanjut dakwaan pegangan saham Azam Baki dan tidak mengiakan penjelasan separuh masaknya.

Penjelasan Azam Baki minggu ini adalah lemah dan dengan jelas telah melanggar seksyen 25(4) Akta Industri Sekuriti (Depositori Pusat) 1991.

Jika sabit kesalahan, Azam berdepan denda sehingga RM3 juta dan penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

Azam harus segera mengambil cuti daripada jawatan berprofil tinggi bagi memudahkan siasatan lanjut dan bersikap telus mengenai perkara itu.

Sebaliknya, dia telah mengejar pemberi maklumat dengan tindakan mahkamah dan ini jelas satu gangguan terhadap mereka yang menyuarakan menentang dakwaan salah lakunya.

Kami menyeru pihak berkaitan termasuk SPRM untuk menjalankan siasatan menyeluruh berhubung dakwaan salah laku ini dan bersikap telus kepada orang ramai berhubung isu ini.

Jika ketua pencegah rasuah itu sendiri terlibat dengan dakwaan rasuah peringkat tertinggi, di manakah integriti dan standard institusi Malaysia?

Kami menuntut tindakan segera mengenai perkara ini daripada semua pihak yang berkaitan termasuk Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob yang berdiam diri mengenai perkara ini.

Sebagai negara yang menyanjung kedaulatan undang-undang, tindakan ini wajar untuk memastikan supaya semua proses undang-undang dihormati oleh semua pihak tidak mengira peringkat, dan juga memulihkan keyakinan orang ramai serta pelabur asing terhadap ketelusan dan keadilan sistem perundangan negara. – 7 Januari, 2022.

* Kenyataan ini dikeluarkan oleh  21 Ahli Parlimen seperti berikut:

1. Sivarasa Rasiah - Sungai Buloh
2. Maria Chin Abdullah - Petaling Jaya
3. Maszlee Malik - Simpang Renggam
4. Teresa Kok - Seputeh
5. Mukhriz Mahathir - Jerlun
6. Kasthuri Patto - Batu Kawan
7. Hassan Abdul Karim - Pasir Gudang
8. Syed Ibrahim Syed Noh - Ledang
9. Sim Tze Tzin - Bayan Baru
10. Fahmi Fadzil - Lembah Pantai
11. Hassan Abdul Karim - Pasir Gudang
12. Akmal Nasir- Johor Bahru
13. Salahuddin Ayub – Pulai
14. Amin Ahmad – Kangar
15. Muhamad Bakhtiar bin Wan Chik – Balik Pulau
16. Cha Kee Chin - Rasah
17. June Leow – Hulu Selangor
18. Ngeh Koo Ham – Beruas
19. Thomas Su Keong Siong – Kampar
20. Mahfuz Omar – Pokok Sena
21. Mujahid Yusof Rawa – Parit Buntar.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen