Pelajar terjebak pornografi ketika pandemik, kata pakar


Angie Tan

Masa yang panjang di rumah dan akses mudah kepada internet yang dirangsang oleh sistem pembelajaran maya menarik lebih ramai pelajar seawal tujuh tahun melayari laman web lucah.– Gambar EPA, 5 Januari, 2022.

MASA tinggal di rumah yang panjang dan akses mudah kepada internet yang dirangsang oleh sistem pembelajaran maya telah menarik lebih ramai pelajar seawal tujuh tahun melayari laman web lucah, kata pakar psikologi.

Terdapat juga segelintir daripada remaja ini yang mengintip ahli keluarga sedang mandi atau menukar pakaian, atau mendapatkan pakaian dalam wanita.

Pakar memberi amaran bahawa melayari laman web yang tidak sihat boleh mewujudkan pelbagai isu sosial, dan menggesa ibu bapa untuk mempunyai lebih banyak komunikasi dua hala dengan anak-anak mereka.

Pengasas Pusat Pembangunan Psikologi D’Dawn dan kaunselor psikologi Tan Chee Seng berkata beliau telah menerima kes melibatkan pelajar sekolah rendah dari umur tujuh hingga pelajar sekolah menengah semasa pandemik Covid-19.

“Selepas mereka ditemui oleh ibu bapa mereka, mereka dibawa untuk kaunseling,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Dan kami mendapati bahawa kanak-kanak atau remaja ingin tahu tentang seks selepas mereka melayari laman web lucah.”

Pakar jantina Alice Lee berkata bahawa ramai yang melayari laman web lucah semasa pandemik, yang mencerminkan fenomena sosial.

“Mungkin terdapat sedikit hubungan antara ahli keluarga di rumah dan kurang komunikasi yang sihat, jadi mereka bersembunyi di dalam bilik dan melayari laman web lucah,” katanya.

Dia berkata mungkin tiada apa-apa lagi yang boleh dilakukan oleh remaja di rumah atau tiada penjagaan dan bimbingan yang kuat antara ahli keluarga.

Menerusi penemuan klinikalnya, beliau berkata ada yang menjadi ketagih dengan laman web lucah untuk memenuhi keinginan mereka atau untuk mendapatkan kelegaan emosi selepas mereka gagal mendapatkannya secara sihat.

“Yang lain adalah kekosongan dalaman. Ia mungkin trauma dalam proses membesar dan ada perasaan kosong,” kata Lee.

Menurut statistik Pornhub pada 2020, kadar pelayaran laman web lucah Malaysia menduduki tempat keempat di dunia dan teratas di Asia. Tiga teratas ialah Slovakia, Bulgaria dan Ireland.

Laman web itu menyebut bahawa sebab lonjakan adalah kerana kebanyakannya berada dalam pengasingan atau bekerja dari rumah.

Ahli Parlimen Kemaman Che Alias Hamid dari PAS pada 9 Disember telah membangkitkan isu itu di Parlimen, menggesa kerajaan untuk menanganinya.

Menjadi ketagih 

Perunding kesihatan seksual Ngoh Chee Meng menasihatkan ibu bapa supaya belajar menerima keadaan itu selepas mengetahui anak mereka melayari laman web lucah.

“Kemudahan internet kini menjadikannya agak mudah untuk mereka mengakses laman web ini. Ibu bapa juga mesti melihat kembali pengalaman pembesaran mereka sendiri.

“Ibu bapa mungkin menyekat kandungan melalui internet di rumah, tetapi terdapat internet percuma di tempat lain, jadi tidak ada cara untuk mengawal sepenuhnya daripada anak anda,” katanya.

Dalam komunikasinya dengan kebanyakan ibu bapa, Ngoh mendapati ibu bapa menghadapi kesukaran untuk bercakap dengan anak-anak mereka mengenai pendidikan seks.

“Jika anda tidak pasti cara bercakap dengan anak-anak anda, mungkin kongsi laman web yang mereka boleh layari sendiri dan pelajari maklumat yang betul,” katanya.

Tan dari D’Dawn juga percaya dengan kepentingan pendidikan seks.

“Ramai ibu bapa tidak tahu bagaimana untuk mengajar anak mereka tentang seks. Tidak kira sama ada anak itu akan melakukan hubungan seks pada masa hadapan, pendidikan seks adalah sebagai langkah berjaga-jaga,” katanya.

Katanya, ketagihan terhadap laman web lucah secara langsung akan menjejaskan interaksi antara jantina.

“Dan akan berlaku antara pasangan dalam peringkat dating atau menyebabkan hubungan pasangan yang baru berkahwin menjadi kurang harmoni,” kata Tan.

Beliau menambah impaknya lebih besar untuk kanak-kanak sedang membesar apabila mereka menjadi taksub dengan laman web yang tidak sihat.

“Semakin muda anda, semakin besar impaknya. Kini, di bawah normal baharu, kanak-kanak mengikuti kelas dalam talian dan mempunyai lebih banyak akses kepada internet.

“Mudah untuk mereka mengakses kandungan laman web lucah, seterusnya menimbulkan rasa ingin tahu.

“Mereka mungkin cuba mengintip atau cuba menyentuh kerana mereka mula ingin tahu tentang tubuh jantina yang berlainan dan ini menimbulkan pelbagai isu sosial,” kata Tan.

Beliau berkata, walaupun orang ramai sedar kandungan laman web lucah adalah tidak benar, namun terdapat kesan kepada otak apabila kerap melayari dan lama kelamaan ia akan menjadi ketagihan.

“Mereka yang ketagih akan mula berasa kurang bermotivasi dan hidup akan kelihatan kosong dan tidak bermakna,” katanya.

Ngoh, bagaimanapun, percaya bahawa melayari laman web lucah tidak semestinya bermakna orang itu telah menjadi ketagih.

“Ketagihan ditentukan sama ada orang itu masih boleh mengawal. Contohnya, jika saya tidak melakukan ini hari ini, seluruh badan saya akan menjadi tidak selesa.”

Katanya, ketagihan ialah apabila tabiat mengganggu kehidupan seseorang.

“Dan orang yang tidak ketagih tidak akan merasa bersalah, kerana masih ada pilihan sama ada untuk melakukannya atau tidak,” kata Ngoh. – 5 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen