Penulis Turki-Armenia mungkin diusir selepas ditahan di Greece


Sevan Nisanyan, pakar bahasa dan penulis blog berusia 66 tahun, telah ditahan di pulau Samos di Greece pada Khamis selepas pihak berkuasa enggan memperbaharui permit tempoh tinggalnya, kata isterinya Ira Tzourou di Facebook dan Twitter. – Gambar Facebook, 2 Januari, 2022.

SEORANG penulis terkenal Turki-Armenia yang tinggal di bawah permit sementara di Greece selepas melarikan diri dari penjara Turki telah ditangkap dan berdepan pengusiran, kata isterinya pada Sabtu.

Sevan Nisanyan, seorang pakar bahasa dan penulis blog berusia 66 tahun, telah ditahan di pulau Samos pada Khamis selepas pihak berkuasa Greece enggan memperbaharui permit tempoh tinggalnya, kata isterinya Ira Tzourou di Facebook dan Twitter.

Mahkamah Samos pada Isnin akan memutuskan sama ada beliau akan dihantar pulang ke Turki atau Armenia, katanya.

Polis Greece tidak dapat mengesahkan kes itu dengan segera.

Nisanyan telah dipenjarakan di Turki pada 2014 atas tuduhan pembinaan haram, kes yang didakwanya sebagai hukuman kerana pandangan lantangnya mengenai sekatan ke atas kebebasan bersuara di negara itu.

Beliau melarikan diri dari penjara pada 2017 dan mendapatkan suaka di Greece.

Nisanyan juga sebelum ini disabitkan di Turki atas tuduhan mengeluarkan kata-kata menghina tuhan melalui blog pada 2012 yang mempertahankan filem anti-Islam yang mempersendakan Nabi Muhammad dan mencetuskan protes kemarahan di seluruh dunia.

Mahkamah Greek biasanya enggan mengekstradisi kepada orang Turki yang mengatakan mereka menghadapi penganiayaan kerana pandangan mereka.

Awal minggu ini, mahkamah rayuan di Thessaloniki membebaskan seorang lelaki Kurdish berusia 27 tahun yang dicari oleh Turki atas tuduhan perdagangan dadah.

Lelaki itu, yang melarikan diri ke Greece pada 2020, berkata dia dipenjarakan secara salah di Turki kerana pandangan politiknya. – AFP, 2 Januari, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen