Tiada siapa paksa pelajar Islam cuci kuil


SESETENGAH orang benar-benar mempunyai terlalu banyak masa di tangan mereka, bukan untuk berbuat baik tetapi hanya membangkit masalah.

Inilah yang dilakukan segelintir penghasut tidak bertanggungjawab berhubung kejadian baru-baru ini melibatkan sekumpulan pelajar Islam UIA membersihkan sebuah kuil Hindu di Klang.

Saya ingin menjelaskannya sekali sahaja. Saya bapa kepada salah seorang pemuda yang mengambil bahagian dalam pembersihan di kuil.

Sebelum pergi, anak saya memberitahu saya mengenai aktiviti itu dan sebagai orang Islam, saya menjelaskan kepadanya bahawa memang kehendak Tuhan untuk kita mendekati dan membantu sesiapa yang memerlukan.

Agama kita, sama seperti agama lain, mengajar kita untuk berbuat baik kepada semua orang dan membantu sesiapa sahaja yang memerlukan.

Agama tidak membeza-bezakan, hanya mereka yang berniat sesat memprovokasi dan menghasut orang lain untuk berbuat jahat dan jahat sesama sendiri.

Sama seperti apa yang Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mohd Noor kata, langkah pelajar itu merupakan manifestasi indah semangat Keluarga Malaysia dan Bangsa Malaysia.

Beliau menjelaskan bahawa tindakan penuntut terbabit hanya amalan kebajikan atau sosial serta tiada kaitan sama sekali dengan kepercayaan atau upacara agama Hindu, yang menghalangnya daripada disertai seseorang Muslim.

Saya mengagumi anak saya dan pelajar lain yang benar-benar membuktikan apa itu rakyat Malaysia – tidak kira sama ada kita beragama Islam, Kristian, Hindu atau agama lain.

Bangsa dan agama tidak sepatutnya menjadi isu kerana nenek moyang kita telah memperjuangkan masyarakat berbilang kaum untuk semua rakyat Malaysia.

Mengenai sebab pelajar menggunakan baju Parti Bangsa Malaysia (PBM), anak saya menjelaskan bahawa mereka memutuskan untuk menggunakan baju itu kerana mereka percaya kepada satu Bangsa Malaysia.

Beliau berkata sebagai golongan belia, mereka sedang mencari parti baharu yang melangkaui semua halangan kaum dan agama dan justeru menyokong apa yang diperjuangkan oleh PBM.

Saya ingin menjelaskan dengan jelas di sini bahawa anak saya mahupun rakan-rakannya tidak dipaksa atau ditipu untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak mereka.

Mereka adalah belia yang cerdas, muda, pintar yang tahu membuat keputusan sendiri dan bukannya individu jahil, tidak berpendidikan yang hanya membuat kecoh di media sosial.

Mereka yang membangkitkan isu itu jelas kurang berpengetahuan dan melakukannya hanya untuk publisiti murahan.

Tiada agama di seluruh dunia yang luas ini mengajar orang lain melakukan perkara yang tidak baik, tetapi sebaliknya untuk mendekati dan membantu mereka yang memerlukan.

Sama ada kuil, gereja atau masjid, semuanya adalah tempat ibadat dan pembersihan premis sebegitu pastinya tidak akan mengubah akidah sesiapa. – 30 Disember, 2021.

* Ibrahim Sidek Isham, pembaca The Malaysian Insight.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen