Pelajar IPT kesal diketepi dalam bantuan banjir


PPS bagi menempatkan mangsa banjir di Shah, Alam, Selangor. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Disember, 2021.

BEBERAPA kesatuan pelajar mengecam kerajaan kerana mengenepikan pelajar universiti dalam usaha membantu mereka yang terjejas akibat banjir.

Kumpulan itu membangkitkan kelewatan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) membantu pelajar yang terjejas akibat banjir.

Dalam satu kenyataan, kumpulan itu berkata mereka amat kecewa dengan hakikat yang pelajar dan rakyat Malaysia secara amnya dipinggir oleh kerajaan dengan sedikit atau tiada bantuan ketika terjejas oleh salah satu banjir terburuk di Malaysia dalam beberapa tahun.

Kenyataan itu diluluskan Persatuan Pelajar Universiti Malaya, Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Pahang and Kesatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia.

“Kami ambil perhatian pada 19 Disember (KPT) ‘mengaktifkan Bilik Gerakan Banjir untuk membantu pelajar dan kakitangan institusi pengajian tinggi (IPT)’ melalui penyelarasan agihan bantuan kepada mereka yang terjejas,” kata kenyataan itu.

“Bagaimanapun, inisiatif seperti itu nampaknya lambat digerakkan kerana kekurangan bantuan material daripada inisiatif tersebut,” katanya.

Kumpulan itu berkata apa yang lebih merisaukan pelajar ialah KPT gagal mengambil langkah segera sebelum mengumumkan tempoh bertenang sebelum kelas disambung semula bagi IPT berikutan situasi yang teruk ini.

Ia berkata tempoh bertenang adalah penting bagi mereka yang terjejas untuk memulihkan bekalan elektrik, sambungan WiFi, kesejahteraan emosi serta kembali ke persekitaran belajar yang kondusif sebelum menyambung pelajaran supaya mereka tidak ketinggalan dalam bidang akademik di persekitaran pembelajaran jarak jauh dalam talian yang sememangnya mencabar.

“Gesaan dibuat oleh beberapa badan pelajar seperti Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan (PEPIAS), dan Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan (AMK) serta kesatuan pelajar dan wakil pelajar masing-masing. majlis kepada pengurusan universiti masing-masing,” kata kumpulan itu.
Bagaimanapun, kumpulan itu berkata gesaan itu tidak didengari. 

Hanya sehingga 22 Disember apabila KPT mengeluarkan kenyataan “mencadangkan” kepada IPT untuk mengambil pendekatan sedemikian.

“Ini bukannya membantu pelajar sebaliknya menyebabkan mereka menjadi lebih huru-hara kerana arahan yang samar-samar itu membuatkan mereka tidak pasti sama ada akan ada sebarang aktiviti pembelajaran dan pengajaran pada hari berikutnya,” katanya.

Kumpulan itu juga mengecam kerajaan kerana lambat bertindak balas terhadap banjir yang menyebabkan lebih 70,000 orang kehilangan tempat tinggal dan menyebabkan 39 nyawa terkorban.

Hujan lebat yang berterusan mengakibatkan banjir dahsyat pada hujung minggu di Perak, Pahang, Kelantan, Terengganu, Selangor, Kuala Lumpur, Melaka dan Negeri Sembilan.

Kumpulan itu menuntut kerajaan membuat perubahan untuk membantu mangsa banjir dengan menghantar bantuan kepada pelajar universiti terjejas berdasarkan data yang dikumpul oleh bilik gerakan banjir.

Ia juga menggesa kerajaan menyelaraskan pelbagai operasi menyelamat sebenar dan bukan hanya bagi tujuan gimik dan publisiti semata-mata dengan menghantar tentera, bomba dan sukarelawan awam.

“Umumkan kepada orang ramai apakah pelbagai data yang dikumpul daripada banjir baru-baru ini, dan apakah rancangan tindakan jangka pendek dan panjang untuk mengurangkan kerugian dalam kejadian akan datang,” tambahnya. – 24 Disember, 2021.     



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen