Makin ramai pemegang pas MM2H batalkan pas, kata ejen


Khoo Gek San

PEMEGANG pas Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) memilih untuk membatalkan permohonan visa mereka berikutan peraturan baharu yang memerlukan mereka mempunyai jumlah simpanan yang besar dan pendapatan bulanan tetap yang tinggi, kata ejen.

Mereka berkata sejak peraturan baharu itu berkuat kuasa pada Oktober, tiada permohonan baharu.

Peraturan baharu itu juga bermakna semakin kurang warga asing memilih Malaysia sebagai destinasi untuk rumah kedua, tambah mereka.

Di bawah syarat baharu itu, pemohon MM2H mesti mempunyai sekurang-kurangnya RM1 juta dalam akaun simpanan tetap (FD) Malaysia, dan peningkatan daripada RM150,000 untuk pemohon berumur 50 tahun ke atas dan RM300,000 untuk mereka yang berumur 50 tahun ke bawah.

Pemohon juga mesti mempunyai pendapatan luar pesisir sekurang-kurangnya RM40,000 sebulan, berbanding RM10,000 sebelum ini.

Mereka juga mesti menunjukkan bukti tambahan RM1.5 juta dalam aset cair dan menghabiskan sekurang-kurangnya 90 hari setahun di Malaysia.

Program ini digantung sementara menunggu semakan sejak 2019, tetapi telah diaktifkan semula pada Oktober.

Pengarah Urusan U1 International (MM2H) Sdn Bhd Anh Hye Seong berkata sejak peraturan baharu itu berkuat kuasa, tiada warga Korea memohon, hanya terdapat satu atau dua pertanyaan.

Kira-kira 10 orang telah membatalkan pas mereka selama tiga bulan berturut-turut, katanya.

“Ada yang tinggal di sini lebih lima tahun dan berjaya memohon pembaharuan pas sebelum peraturan baharu itu berkuat kuasa. Mereka memutuskan untuk membatalkan visa mereka kerana tiada jaminan berikutan kerajaan terus mengubah peraturan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Sebelum mereka membekukan permohonan MM2H, sekurang-kurangnya dua atau tiga orang memohon setiap minggu, kini langsung tiada.”

Anh berkata syarikatnya menyediakan perundingan yang diiktiraf oleh kerajaan Korea Selatan. Pada kemuncaknya, Korea Selatan menandatangani perjanjian dengan ejen untuk membenarkan rakyatnya memohon program MM2H.

Beliau berkata ramai yang berjaya memohon pas telah melabur dalam hartanah di Malaysia. Walaupun mereka tidak menetap di sini untuk jangka masa panjang, mereka sanggup mendepositkan simpanan persaraan mereka di sini untuk pelaburan.

“Orang Korea berorientasikan pelaburan. Mereka membeli hartanah, mereka datang dan tinggal di sini semasa musim sejuk dan mereka menunggu persaraan untuk tinggal di sini. Mereka suka rakyat Malaysia dan mereka tinggal di hartanah mereka sendiri.

“Sekarang saya mempunyai sekurang-kurangnya empat pelanggan yang ingin menjual harta mereka dan 10 telah mengeluarkan deposit tetap mereka dan membatalkan pas mereka.”

Anh berkata ramai yang sebaliknya memilih untuk pergi ke Australia, Kanada dan Eropah.

Menurut data syarikatnya, bilangan pemohon Korea meningkat setiap tahun tetapi menurun dengan ketara sejak 2010. Syarikatnya telah wujud sejak 2007, dan warga Korea telah menjadi lima pemohon teratas untuk MM2H.

“Kami menjelaskan kepada mereka bahawa mereka tidak sepatutnya membatalkan visa mereka tetapi mereka bimbang peraturan akan terus berubah.”

Pemegang pas Jepun batalkan visa

Pengarah Lifestyle Coordinator (MM2H) Sdn Bhd Ryuji Ota berkata, ramai yang bertanyakan tentang perkembangan terkini program itu tetapi beliau tidak dapat menjawab kerana kerajaan tidak melakukan apa-apa.

Sebelum pembekuan pada 2019, beliau berkata sekurang-kurangnya 20 hingga 30 pemohon berminat untuk memohon MM2H.

Selepas semakan, hanya lima hingga enam orang yang berminat, katanya.

“Sejak dua tahun lalu, syarikat saya tidak menerima sebarang permohonan baharu. Ramai pemegang pas MM2H Jepun pulang ke Jepun. Sejak November, enam pelanggan saya telah memutuskan untuk membatalkan untuk kembali ke Malaysia.”

Ota berkata pemohon Jepun tidak dapat memenuhi syarat FD RM1 juta. Mereka juga mempersoalkan alasan di sebalik pendapatan luar pesisir RM40,000 memandangkan MM2H sepatutnya menjadi program persaraan.

Ota telah mengendalikan syarikat perundingannya selama lebih daripada sembilan tahun dan 90% pelanggannya adalah orang Jepun.

Orang Jepun juga suka menghantar anak mereka ke Malaysia untuk belajar di sekolah antarabangsa kerana di sini lebih murah dan kanak-kanak dapat merasai pengalaman bersama pelbagai kaum dan budaya, katanya.

Antara pelanggan yang dibantunya memohon, setakat November, lima telah memutuskan untuk membatalkan visa mereka.

Orang Jepun, bagaimanapun, jarang memiliki rumah di sini kerana gelembung ekonomi Jepun dari 1980 hingga 1990 menyebabkan mereka kurang optimistik tentang hartanah. Mereka kebanyakannya menyewa.

“Mereka menyewa di Mont Kiara, Bangsar, dan Taman Tun Dr Ismail (TTDI). Mereka lebih suka membayar sewa yang lebih tinggi dan berbelanja untuk makanan untuk menikmati kehidupan di Malaysia.

“Ramai juga telah tinggal di sini selama 15 hingga 20 tahun. Kini mereka membatalkan pas mereka dan berpindah ke Thailand, Kanada dan Australia.” – 11 Disember, 2021.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen