Perancis tolak idea rondaan bersama Britain di Selat Inggeris


Hubungan Perancis-Britain kembali keruh susulan isu pendatang yang cuba menyeberangi Selat Inggeris dari Perancis ke England semakin bertambah. – Gambar EPA, 3 Disember, 2021.

PERANCIS secara rasmi menolak idea rondaan bersama dengan pasukan keselamatan Britain di pantai Selat Inggeris dalam sepucuk surat yang dilihat oleh AFP pada Khamis daripada Perdana Menteri Perancis Jean Castex kepada rakan sejawatannya dari Britain, Boris Johnson.

Castex menulis “kami tidak boleh menerima ...polis atau askar Britain meronda di pantai kami. Ini soal kedaulatan dan saya tahu sensitiviti kerajaan anda terhadap menghormati kedaulatan orang lain.”

Johnson menulis surat kepada Presiden Perancis Emmanuel Macron minggu lalu mencadangkan rondaan bersama serta penghantaran balik secara sistematik pendatang yang tiba di England dari Perancis selepas menyeberangi Selat Inggeris.

Keputusan mendedahkannya kepada umum menyebabkan kemarahan di Paris dengan Macron mengutuk pendekatannya sebagai “tidak serius”.

“Menghantar semula pendatang kepada kami bukan satu pilihan dan bukan cara yang serius atau bertanggungjawab untuk menangani isu itu,” kata sumber di pejabat perdana menteri pada Khamis.

Surat daripada Perancis, yang dihantar pada petang Rabu kepada Johnson dan dikongsi dengan wartawan pada Khamis, dimulakan dengan “setiap negara mesti berdepan dengan tanggungjawabnya.”

Ia berkata Perancis mengerahkan 700 pegawai polis untuk meronda pantai, manakala 41 kumpulan penyeludupan manusia berjaya digagalkan sejak awal tahun.

Ia menambah “menguruskan kehadiran pendatang yang ingin pergi ke negara anda terletak pada Perancis, dan bukannya perkara normal.”

“Malah, sebahagian besar penyelesaian itu tidak ditemui di Perancis, tetapi di United Kingdom,” tulis Castex.

Beliau menggesa Britain mengamalkan “dasar penghantaran pulang lebih cekap” untuk mengusir pemohon suaka yang gagal, serta membuka laluan penghijrahan yang sah untuk “mereka yang mempunyai alasan sah untuk datang ke negara anda.”

“Hanya anda boleh memastikan pasaran buruh anda dikawal secukupnya untuk menghalang orang yang ingin bekerja secara haram,” tulisnya.

Ia juga memberi amaran kepada Britain agar tidak menolak bot pendatang, satu pilihan yang telah dibincangkan oleh kerajaan di London, dengan berkata ia akan “membahayakan nyawa pendatang dan melanggar undang-undang maritim.”

Hubungan Perancis-Britain merosot kembali sejak kematian sekurang-kurangnya 27 pendatang yang lemas akibat bot karam ketika cuba menyeberangi Selat Inggeris dari Perancis ke England pada 24 November. – AFP, 3 Disember, 2021. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen