Malaysia sekat sementara warga asing ada sejarah perjalanan ke 7 negara Afrika 


Ravin Palanisamy

MULAI esok, Malaysia akan menyekat sementara kemasukan semua warga asing yang mempunyai sejarah perjalanan ke tujuh negara Afrika dalam tempoh 14 hari lepas, kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Menurutnya ia sebagai langkah berjaga-jaga berikutan kemunculan varian baharu B.1.1.529 Covid-19.

Tujuh negara terbabit adalah Afrika Selatan, Botswana, Eswatini, Lesotho, Mozambique, Namibia dan Zimbabwe.

Beliau bagaimanapun berkata warganegara Malaysia, pemastautin tetap dan pemegang pas jangka panjang akan dibenarkan pulang dan masuk ke negara ini tetapi perlu menjalani kuarantin wajib 14 hari di pusat kuarantin yang ditetapkan tanpa mengira status vaksinasi mereka.

“Warganegara Malaysia yang pulang, pemastautin tetap dan pemegang pas jangka panjang dikehendaki menjalani kuarantin wajib selama 14 hari di pusat kuarantin tanpa mengira status vaksinasi dan tidak dibenarkan menjalani kuarantin di rumah.

“Selain itu, sampel akan diambil daripada individu yang tiba dari negara ini untuk pemantauan genom,” kata Khairy pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Menurut Khairy, varian baharu ini mempunyai 32 mutasi spike protein, iaitu dua kali ganda lebih banyak daripada varian delta.

“Berdasarkan pemantauan genom yang dijalankan sehingga 26 November 2021, tiada varian B.1.1.529 Covid-19 baharu dilaporkan di Malaysia,” katanya.

Khairy berkata setakat ini tiga negara telah melaporkan kes berkaitan varian baharu itu.

Negara terbabit adalah Afrika Selatan dengan 77 kes, Botswana (4 kes) dan Hong Kong (2 kes).

“Kes pertama dilaporkan di Botswana pada 11 November, manakala Afrika Selatan mengesannya pada 14 November dan Hong Kong pada 25 November. Kes yang dilaporkan di Hong Kong mempunyai sejarah perjalanan ke Afrika Selatan,” katanya.

Khairy berkata bahawa Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kini telah mengkategorikan B.1.1.529 baharu. varian sebagai Varian dalam pemantauan (VUM). – 26 November, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen