Pertembungan sesama sendiri di Melaka bukti Ismail Sabri lemah, kata Kit Siang


Elill Easwaran

Veteran DAP Lim Kit Siang mendakwa pertembungan banyak penjuru melibatkan Perikatan Nasional dan Barisan Nasional dalam pilihan raya negeri Melaka nanti bukti Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak berkuasa menentukan hala tuju kerajaan campurannya. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 7 November, 2021.

PERTEMBUNGAN sesama sendiri antara Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN) membuktikan yang Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak ada kuasa menentukan hala tuju kerajaan campurannya, kata Lim Kit Siang.

“Pilihan raya negeri (PRN) Melaka akan mempengaruhi senario politik Malaysia tetapi Ismail Sabri nampaknya tidak tahu apa yang perlu dibuat dalam PRN ini,” kata Kit Siang semasa pelancaran bukunya di Ayer Keroh, Melaka hari ini.

“Tiada siapa boleh ramal apa yang akan berlaku dalam PRN Melaka sebab politik Malaysia tidak stabil waktu ini.”

Bersatu dan Umno akan bertanding bertembung di 12 kerusi pada PRN Melaka.

Pertembungan terbesar melibatkan ketua Bersatu Wanita dan ahli Parlimen Masjid Tanah Mas Ermieyati Samsudin menentang ketua Umno Melaka Ab Rauf Yusoh in Tg Bidara. Zainal Hassan dari PKR juga akan bertanding di situ.

Mas Ermieyati, bekas ketua Puteri Umno dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, menyertai Bersatu pada 2018. Beliau juga dikatakan sebagai calon ketua menteri PN.

Sementara itu, sekutu Bersatu, PAS akan menentang rakan Muafakat Nasional mereka Umno di tujuh kerusi DUN.

Umno, Bersatu dan PAS merupakan sekutu di peringkat kerajaan persekutuan yang diketuai Naib Presiden Umno Ismail Sabri.

Rakyat Melaka akan mengundi pada 20 November, dengan hari penamaan calon ditetapkan esok, 8 November.

PRN Melaka diadakan selepas empat Adun iaitu bekas ketua menteri Idris Haron (Sungai Udang), Nor Azman Hassan (Pantai Kundor), Noor Effendi Ahmad (Telok Mas) dan Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu) menarik sokongan kepada ketua menteri Sulaiman Md Ali.

DAP bertegas enggan membenarkan Norhizam menjadi calon dalam PRN Melaka.

Bagaimanapun, Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim mempertahankan empat Adun itu dengan mengumumkan Idris telah menyertai PKR dan akan bertanding di kerusi Asahan manakala Nor Azman yang menyertai Amanah akan mempertahankan kerusi Pantai Kundor. – AFP, 7 November, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen