Pemegang amanah Yayasan Akalbudi adalah 'boneka' Zahid


Hailey Chung Wee Kye

Timbalan Pendakwa Raya mendakwa Ahmad Zahid Hamidi menggunakan kepercayaan Yayasan Akalbudi mengikut "kehendak dan keinginannya" ketika beliau menentukan aliran wang berkenaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 Oktober, 2021.

AHMAD Zahid Hamidi menggunakan kepercayaan Yayasan Akalbudi mengikut “kehendak dan keinginannya” ketika beliau menentukan aliran wang berkenaan, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini.

Timbalan Pendakwa Raya Raja Rozela Raja Toan berkata, bekas pemegang amanah Mohd Samsuri Tun, Zulkifli Senteri, Muhammad Nabil Saleh dan Khairuddin Tarmizi “dilantik hanya untuk memenuhi kekosongan” di lembaga berkenaan.

Beliau juga membantah pandangan Zahid “memiliki” Yayasan Akalbudi kerana menyumbang semua dana.

“Pemegang amanah hanyalah boneka. Seolah-oleh mereka dilantik hanya untuk memenuhi kekosongan ahli pemegang amanah.

“Mengawal di sebalik Yayasan Akalbudi dan sebagai satu-satunya penandatangan akaun Akalbudi yang sah, tertuduh menggunakan dana amanah itu mengikut kehendak dan keinginannya,” kata Raja Rozela kepada hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah.

Beliau juga menyangkal Zahid dapat melakukan apa sahaja dengan dana itu kerana pemegang amanah yang lain tidak memberikan sebarang sumbangan.

Pendakwa raya menyebut dalam pemeriksaan balas terhadap saksi pendakwaan ke-15, Khairuddin berkata beliau “benar-benar setuju” Yayasan Akalbudi adalah milik Zahid. 

Pada ketika itu, Khairuddin juga bersetuju sumber dana yayasan itu adalah 100% daripada Zahid. – 12 Oktober, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen