Kementerian tak sekat drama tonjol VIP ramai isteri, beri rasuah, kata Annuar Musa


Raevathi Supramaniam Chan Kok Leong

Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa berkata kementerian tidak akan menyekat drama yang menggambarkan watak golongan atasan tidak bermoral dan ambil rasuah asalkan tidak langgar garis panduan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Oktober, 2021.

KEMENTERIAN Komunikasi dan Multimedia (KKMM) tidak akan menyekat drama televisyen tempatan yang menggambarkan watak golongan atasan sebagai tidak bermoral yang mempunyai hubungan dengan wanita sudah berkahwin dan mengambil rasuah, kata Annuar Musa hari ini.

“Kementerian memantau semua kandungan yang disiarkan termasuk drama. Selagi penulisan itu tidak melanggar garis panduan dan menghormati nilai-nilai nasional (Rukun Negara), kami membenarkan kebebasan kreatif ini dalam skrip drama,” katanya kepada Dewan Rakyat.

Annuar berkata industri perlu diberi lesen kreatif untuk menulis watak-watak mereka sesuka hati kerana mereka berusaha menghantar mesej dengan jalan cerita.

“Cerita yang membawa nilai negatif kepada orang ramai dan bertentangan dengan prinsip akan dipantau,” katanya.

Pada masa ini beliau berkata ada dua kaedah untuk mengembangkan kandungan tempatan. Satu secara langsung oleh penyiar RTM sendiri dan yang lain melalui pengisian oleh rumah produksi lain.

“Kandungan oleh RTM sendiri memiliki kawalan yang lebih ketat sementara pengisian oleh rumah produksi melalui panel yang memastikannya sesuai dengan kriteria yang perlu ditayangkan,” katanya.

Beliau menjawab pertanyaan Haji Hasanuddin Mohd Yunus (Hulu Langat-PH) yang bertanya adakah kementerian berhasrat meneliti perkara tersebut kerana gambaran tersebut mencemarkan imej golongan berkenaan. – 11 Oktober, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen