Khairy adakan pertemuan dengan kumpulan doktor bincang isu kontrak 


Ragananthini Vethasalam

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata antara isu yang dibangkitkan adalah masa depan doktor kontrak, penilaian kemajuan untuk penempatan tetap dan peluang untuk melanjutkan pelajaran.– Gambar fail The Malaysian Insight, 21 September, 2021.

KUMPULAN Hartal Doktor Kontrak akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bagi membincangkan isu yang dihadapi oleh doktor kontrak. 

Jurucakap kumpulan itu Dr Mustapha A. Aziz berkata Khairy berjanji untuk melihat isu berkenaan pada pertemuan secara maya hari ini yang tirit dihadiri Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dan ketua setiausaha Mohd Shafiq Abdullah. 

“Pertemuan itu adalah mengenai masalah doktor kontrak termasuk kajian pengkhususan, dana dan peruntukan untuk jawatan tetap,” kata Dr Mustapha kepada The Malaysian Insight.

Khairy juga menyiarkan pertemuan itu di Facebook.

“Tengah hari ini bersama Sekretariat Gerakan Hartal Doktor Kontrak bagi mendengar isu serta permasalahan yang dihadapi oleh pegawai kesihatan lantikan kontrak,” katanya.

Khairy berkata antara isu yang dibangkitkan adalah masa depan doktor kontrak, penilaian kemajuan untuk penempatan tetap dan peluang untuk melanjutkan pelajaran.

“Saya telah berikan komitmen kepada mereka bahawa KKM akan melihat setiap isu yang dibangkitkan serta akan berusaha mencari titik penyelesaian interim dan seterusnya ke arah penyelesaian yang lebih baik,” katanya.

Hartal memperjuangkan jawatan tetap untuk doktor kontrak. Gerakan itu menganjurkan perarakan untuk ratusan anggota kesihatan pada 26 Julai sebagai tanda protes terhadap sistem pekerjaan yang tidak adil.

Dr Mustapha baru-baru ini memberitahu The Malaysian Insight bahawa tidak semua orang mahu menjadi pakar dan beberapa doktor berpuas hati sebagai pegawai perubatan.

“Ini adalah proses yang dinamik dan harus dilihat pada skala yang lebih besar. Tidak semua orang ingin menjadi pakar. Sama seperti bidang lain, beberapa orang senang berada di tempat mereka sekarang. Sebagai contoh, seorang pegawai perubatan mungkin ingin tinggal dalam kedudukan yang sama. Yang mengatakan, jalan untuk pengkhususan mesti ditangani,” katanya. – 21 September, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen