Kumpulan gesa siasatan kematian pemandu lori dalam tahanan


KUMPULAN memantau kematian dalam tahanan menggesa siasatan kematian pemandu lori berusia 49 tahun, Vinaiyagar K. Thinpathy, kes terbaharu dalam beberapa kejadian berkaitannya.

Menghilangkan Kematian dan Penyalahgunaan dalam Penjagaan Bersama (Edict) berkata, menurut isteri Vinaiyagar jabatan forensik mengaitkan punca kematian akibat ulser perut, tetapi ia boleh dielakkan jika mendapat rawatan awal.

“Isteri mangsa juga mendakwa terdapat lebam dan luka di badannya,” kata kumpulan itu.

“Oleh itu, Edict mendesak pihak berwajib menjalankan siasatan mengenai kematian si mati untuk menentukan punca kematian dan jika ada pelaku bagi membolehkan proses mendapatkan keadilan bagi keluarga mangsa.”

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Nik Ezanee Mohd Faisal baru-baru ini berkata siasatan akan dilakukan berhubung kematian di ibu pejabat polis Kuala Langat di Banting.

Vinaiyagar meninggal dunia dalam tahanan polis pada Isnin, hampir seminggu selepas ditahan di Banting pada 8 September.

Kumpulan masyarakat sivil itu berkata banyak kes seperti itu bersama peguam, apabila mahkamah koroner mengesahkan kematian dapat dielakkan jika mangsa mendapat rawatan tepat pada waktunya.

Ia berkata polis sepatutnya belajar daripada kesilapan susulan keputusan mahkamah daripada kes sebelum ini.

“Jika ada unsur kecuaian dan kelalaian pihak polis dalam kes ini, maka keadilan harus ditegakkan dan tindakan tegas perlu diambil,” katanya.

Kumpulan itu juga meminta siasatan kes lain di Seberang Perai yang melibatkan kematian dua warga asing yang ditembak oleh polis. – 17 September, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen