Wan Junaidi beri keutamaan pembaharuan Parlimen, had jawatan PM dan anti lompat parti


Raevathi Supramaniam

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata MoU yang baru ditandatangani antara kerajaan dan Pakatan Harapan akan membantu usaha-usaha beliau.– Gambar fail The Malaysian Insight, 16 September, 2021.

MELAKSANAKAN pembaharuan Parlimen, mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri dan melaksanakan undang-undang anti lompat parti menjadi keutamaan menteri undang-undang Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berikutan masa beliau yang terhad. 

Wan Junaidi berkata perubahan ini hanya boleh dilaksanakan dengan sokongan semua ahli Parlimen. 

“Peranan saya untuk membuat rangka kerja dan saya perlukan sokongan perlembagaan. Ini tidak menjamin semua perubahan melainkan kita sendiri yang berubah. Semua ahli Parlimen boleh masuk ke kerangka tersebut dan mengembangkannya,” katanya pada forum dalam talian bertajuk MoU – Laluan ke Perubahan dan Kestabilan? anjuran forum Asli.

“Kami tidak boleh mendorong pembaharuan jika ahli Parlimen memiliki mentaliti pemenang ambil semua,” katanya, sambil menambahkan bahawa memorandum persefahaman (MOU) yang baru ditandatangani antara kerajaan dan Pakatan Harapan akan membantu usaha-usaha beliau.

“Pembangkang bukanlah musuh, jika mereka memiliki idea bagus yang harus kita sokong dan sebaliknya, ini terwujud dalam MOU yang baru ditandatangani.”

Pada 3 September, Wan Junaidi berkata kerajaan akan memperkenalkan semula Akta Perkhidmatan Parlimen untuk memberi lebih banyak kebebasan kepada Parlimen.

Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 adalah undang-undang yang membolehkan Parlimen menjalankan pentadbiran, pengambilan kakitangan dan pembiayaannya sendiri.

Akta itu dimansuhkan pada tahun 1992 setelah speaker Dewan Rakyat Zahir Ismail secara sepihak mengeluarkannya dari buku.

Sejajar dengan akta 1963, beliau berkata kerajaan juga akan mengganti Akta Kuasa dan Keistimewaan Parlimen 1952 dan menyemak semula Peraturan Mesyuarat Parlimen sedia ada.

Dengan termeterai MOU berkenaan, kerajaan juga mempunyai komitmen untuk mengusulkan rang undang-undang anti lompat parti, pelaksanaan Undi18 dan pendaftaran pemilih automatik, dan had penggal 10 tahun untuk jawatan perdana menteri.

“Saya telah berbincang dengan pejabat peguam negara mengenai kemungkinan mempercepatkan rang undang-undang yang perlu diluluskan, terutama melibatkan pembaharuan Parlimen, had tempoh jawatan PM, undang-undang anti lompat parti dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

“Berkenaan dengan MA63, kita harus menangani beberapa aduan dan keluhan yang dibuat oleh Sarawak dan Sabah. Saya telah berbincang dengan negeri-negeri ini dan saya percaya dengan MOU, saya tidak fikir PH akan menolak perjanjian mereka selagi mereka dimasukkan dalam proses rundingan,” katanya. – 16 September, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen