Ahli Parlimen bukan 'pelacur politik', kata Salahuddin


Chan Kok Leong Mohd Farhan Darwis Ragananthini Vethasalam

Salahuddin Ayub berkata undang-undang anti lompat parti penting untuk memastikan ahli Parlimen yang melompat parti tidak menyebabkan kejatuhan kerajaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 September, 2021.

AHLI Parlimen Amanah, Salahuddin Ayub menggesa undang-undang anti lompat parti digubal dalam sidang Dewan Rakyat sekarang atau selewat-lewatnya akhir tahun, untuk mengelakkan kejadian ahli Parlimen bertukar parti.

Memetik titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar semasa DUN Johor, yang berkata Dewan Negeri bukan “sangkar beruk”, Salahuddin berkata perkara yang sama berlaku kepada Parlimen dan semua DUN.

Beliau berkata undang-undang itu penting untuk memastikan ahli Parlimen yang lompat parti tidak menyebabkan kejatuhan kerajaan.

“Kita adalah wakil rakyat, kita bukan pelacur politik,” katanya ketika membahaskan titah ucapan diraja di Dewan Rakyat hari ini.

“Kita dipilih oleh rakyat untuk menjadi Yang Berhormat Dewan ini. Kita bukan pelacur politik. Jadi kita mahu akta ini dilaksanakan secara objektif,” katanya.

Salahuddin dicelah oleh Azizah Mohd Dun (Beaufort-Bersatu) yang berkata beliau juga berpaling tadah daripada PAS ke Amanah.

Salahuddin berkata tindakannya tidak menyebabkan penggulingan kerajaan.

Salahuddin dan beberapa ahli Parlimen PAS yang lain meninggalkan PAS pada 2015 selepas lebih banyak konservatif dipilih untuk memimpin parti tahun itu. 

Kumpulan yang pergi kemudian membentuk Amanah, yang menjadi sebahagian daripada Pakatan Harapan (PH).

“Ketika kami keluar (PAS), kerajaan tidak runtuh (tidak seperti mereka yang) bersekongkol dan berkomplot dan menjatuhkan kerajaan,” katanya tanpa menyebut nama tetapi menyentuh mereka yang membelot daripada PH dan menyebabkan keruntuhannya pada Februari lalu tahun.

Azizah sendiri bersama Umno, kemudian berhenti menjadi bebas pada 2018, sebelum bergabung dengan Bersatu.

Meluluskan undang-undang anti lompat parti adalah satu daripada syarat yang dipersetujui oleh kerajaan dan PH dalam memorandum persefahaman (MoU) mereka mengenai kestabilan dan reformasi politik.

Dalam MoU, tarikh akhir undang-undang anti lompat parti akan dilaksanakan pada pertengahan tahun depan. – 15 September, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen