Perjanjian kerajaan-Pakatan untuk kestabilan negara, jaminan buat Ismail Sabri, kata penganalisis


Chan Kok Leong

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob akan dilihat sebagai pemimpin yang dapat bekerjasama dengan semua orang di Parlimen.– Gambar fail The Malaysian Insight, 14 September, 2021.

MEMORANDUM persefahaman (MoU) antara kerajaan Ismail Sabri Yaakob dan Pakatan Harapan bukan sahaja kepemimpinan dua pihak, tetapi juga “jaminan” untuk perdana menteri baru, kata penganalisis.

“Ianya bersejarah kerana ini adalah pertama kali parti pemerintah dan pembangkang bersetuju untuk bekerjasama dalam hal perundangan untuk kebaikan bersama,” kata Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

“Tetapi dengan hanya dua majoriti, kerajaan Ismail Sabri rapuh,” kata pensyarah sains politik.

Ismail Sabri kini disokong oleh 114 ahli Parlimen dari Perikatan Nasional, Barisan Nasional dan GPS, sementara blok PH mempunyai 89 ahli Parlimen. Baki ahli Parlimen di Dewan Rakyat yang terdiri daripada 220 orang adalah dari parti pembangkang yang lain.

Walaupun begitu, dokumen itu, yang disebut MOU mengenai transformasi dan kestabilan politik, akan membawa kestabilan politik yang lebih besar kepada Malaysia setelah lebih setahun bergolak, kata Tunku Mohar, penganalisis dan ahli politik lain.

“Persefahaman yang paling signifikan adalah usaha untuk memperkenalkan undang-undang anti lompat parti.

“Kedua-dua Umno dan Pakatan Harapan (terutama PKR) terjejas teruk oleh pembelotan sejak pilihan raya umum lalu. Pengenalan undang-undang ini akan membantu kestabilan politik di masa depan,” kata Tunku Mohar.

Beliau berkata Ismail Sabri akan kelihatan baik sebagai pemimpin yang dapat bekerjasama dengan semua orang di Parlimen.

Sementara itu, apa yang PH dapat adalah jalan pintas untuk beberapa pembaharuan yang selama ini diperjuangkannya, kata Tunku Mohar.

MOU itu ditandatangani petang semalam di Parlimen. Ismail menandatangani bagi pihak kerajaan sementara Presiden PKR Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan presiden Pertubuhan Kinabalu Progresiuf Bersatu (UPKO) Wilfred Madius Tangau mewakili PH.

Ia disaksikan oleh Speaker Dewan Rakyat  Azhar Azizan Harun dan Yang dipertua Dewan Negara Rais Yatim. 

Sementara itu penganalisis Universiti Utara Malaysia Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata perjanjian itu boleh dibuat atas kerelaan kedua-dua kerajaan dan pembangkang. 

“Rakyat, termasuk Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja, turut menggesa hentikan perebutan kuasa. 

“Perjanjian asas ini akan membolehkan PH menyokong kerajaan manakala kerajaan akan melayan pembangkang dengan lebih baik,” kata pensyarah sains politik.

Beliau menganggapnya “luar biasa” kerana pembangkang telah menolak tawaran bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin bulan lalu.

“Dengan taruhan yang sangat tinggi, terutama kritikan daripada penyokong, diharapkan pihak pembangkang akan menuntut lebih banyak dan kerajaan akan lebih banyak akur.”

Tambah Kamarul Zaman kerajaan perlu menyediakan rangka masa spesifik untuk melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan. 

“Selagi perjanjian damai tidak mempengaruhi persamaan kuasa, perkara lain yang tidak menyentuh prinsip-prinsip asas setiap pihak seharusnya tidak mempunyai masalah untuk disepakati.”

Kamarul Zaman berharap perjanjian damai itu akan membolehkan kerajaan untuk fokus menangani Covid-19 dan membangun kembali negara, tanpa perlu bimbang kemungkinan kehilangan kuasa.

“Kelemahan bagi pembangkang adalah, ia mungkin akan berpecah lagi kerana perjanjian itu hanya ditandatangani dengan PH bukan dengan parti pembangkang yang lain,” tambahnya.

Ketua Pemuda Warisan, Azis Jamman menerusi Twitter menyatakan pihaknya ditinggalkan dari peringkat awal perundingan memorandum dan hanya dijemput ketika hendak ditandatangani.

Sementara itu, Presiden Pejuang Mukhriz Mahathir memberitahu Berita Harian bahawa pihaknya tidak mahu terikat dengan perjanjian dengan kerajaan. – 14 September, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen