Kadar jangkitan Covid-19 Sarawak lepasi nilai ambang WHO


Raevathi Supramaniam

Pengarah Kesihatan Sarawak, Dr Mohamed Sapian berkata, negeri itu merekodkan jangkitan baharu tertinggi dengan 5,291 kes dikesan hari ini daripada 28,065 sampel ujian yang dijalankan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 September 2021.

KADAR jangkitan Covid-19 di Sarawak meningkat daripada 14.5% kepada 18.8%, melebihi nilai ambang 5% yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kata Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohamed Sapian hari ini.

Beliau berkata, negeri itu merekodkan jangkitan baharu tertinggi dengan 5,291 kes dikesan hari ini daripada 28,065 sampel ujian yang dijalankan.

Katanya, jumlah rekod kes Covid-19 adalah disebabkan jangkitan pantas dalam kalangan masyarakat.

“Ini menunjukkan terdapat penularan pantas dalam kalangan masyarakat.

“Lonjakan jangkitan bermaksud kita telah meningkatkan jejak kontak ke semua bahagian di Sarawak terutama di daerah yang mempunyai kluster aktif Covid-19,” katanya dalam satu kenyataan.

Sarawak buat pertama kali melaporkan lebih 3,000 kes harian pada 5 September dan jumlahnya meningkat sebelum melepasi paras tertinggi hari ini.

Mohamed Sapian berkata, jumlah sampel ujian yang tinggi turut melebihi kapasiti makmal dan memerlukan tempoh masa yang panjang untuk mendapatkan keputusan.

“Terdapat penundaan hingga lima hari dalam menguji sampel. Walaupun penundaan dalam hasil ujian, semua kontak rapat telah diarakan untuk menjalani kuarantin di rumah bagi mengekang penularan wabak berkenaan dalam kalangan masyrakat.”

Daripada 5,291 jangkitan hari ini, Mohamed Sapian berkata 99.9% pesakit berada dalam kategori 1 dan dua serta hanya menunjukkan gejala ringan.

Penggunaan alat ujian antigen RTK akan ditingkatkan untuk mengesan jangkitan dan mengawal jumlah kes, tambahnya.

Rancangan mitigasi juga sedang dilakukan dengan perbincangan bersama Jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri dan Kementerian Kesihatan.

Sehingga petang ini, 19,198 jangkitan baru dilaporkan di seluruh negara. – 12 September, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen