PKS, sektor F&B mula ambil pekerja 


Khoo Gek San

PERNIAGAAN mula mengambil pekerja ketika semakin banyak sektor ekonomi dibuka semula di kawasan bawah Fasa 1 dan 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN), kata pemimpin industri.

Presiden Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) Syed Hussain Syed Husman berkata majikan mula mengambil pekerja dengan menjangkakan lebih banyak sektor ekonomi akan dibenarkan beroperasi sepenuhnya selepas lebih setahun wabak Covid-19.

“Pada 27 Ogos, kira-kira 44,766 pekerja diberhentikan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Majikan terpaksa memberhentikan pekerja selepas langkah pemotongan kos lain, seperti membekukan kenaikan gaji, mengurangkan kerja lebih masa, mengenakan lebih banyak cuti, pemotongan gaji dan pemberhentian sukarela, tidak dapat menyelamatkan perniagaan mereka, katanya.

Data daripada Program Insurans Pekerjaan (EIS) menunjukkan dari Januari hingga 27 Ogos, terdapat 1.46 juta jawatan kosong berbanding 613,107 pencari kerja.

Daripada jumlah ini, 384,110 adalah untuk pekerjaan asas, 277,809 untuk jawatan kosong profesional dan 234,983 bagi jawatan penjualan dan perkhidmatan.

Berbanding tahun 2020, terdapat 739,742 kekosongan dengan 468,102 pencari kerja.

Terdapat tanda pemulihan kecil, seperti kadar pengangguran Julai yang tidak bergerak sejak Jun, pada 4.8%. 

Jabatan Perangkaan mengaitkan sebahagiannya dengan PPN yang membolehkan lebih banyak aktiviti ekonomi disambung semula di negeri bawah Fasa 2.

Presiden Persatuan PKS Michael Kang menjangkakan pekerja mahir dalam teknologi maklumat akan mendapat permintaan kerana pandemik menunjukkan betapa pentingnya digitalisasi.

“Saat ini, PKS belum merekrut pekerja baharu kerana kadar vaksinasi di banyak negeri masih rendah. Jadi, PKS akan mengambil masa untuk pulih. “

Tetapi apabila mereka mula bertindak, Kang berkata kemungkinan PKS akan menggunakan pekerja sambilan dengan kemahiran IT kerana banyak PKS kekurangan pekerja dengan kemampuan sedemikian.

“PKS adalah tulang belakang ekonomi Malaysia. Hampir 98% atau 1 juta perusahaan domestik adalah PKS. Kami berharap dapat memperoleh kembali momentum melalui pengambilan dan peningkatan produktiviti.

“Melalui digitalisasi, PKS akan mula mencari pekerja yang biasa dengan IT dan reka bentuk web,” kata Yang.

Sektor makanan dan minuman juga akan memulakan pengambilan secara beransur-ansur, dengan beberapa syarikat sudah mulai melakukannya bulan ini, kata Tony Lim daripada Malaysian F&B Operators Alliance.

Beliau berkata kerana perintah kawalan pergerakan, banyak majikan di sektor F&B terpaksa memberhentikan pekerja atau mengarahkan mereka cuti tanpa gaji. Oleh itu, terdapat keperluan untuk peningkatan tenaga kerja sebanyak 20%.

Lim berkata sebuah restoran bersaiz sederhana biasanya mempunyai kira-kira 10 kakitangan, tetapi kini kebanyakannya terdapat enam hingga lapan pekerja kerana yang lain diberhentikan.

Tempat seperti ini akan cuba mengambil sekurang-kurangnya dua pekerja baharu dengan keutamaan biasanya diberikan kepada bekas pekerja yang diberhentikan ketika wabak.

Lim, yang juga pengasas restoran Thailand, Boat Noodle, berkata daripada 54 kedai di bawah rangkaiannya di seluruh negara, 18 ditutup kerana wabak.

Beliau pernah menggaji sekitar 800 kakitangan tetapi sekarang hanya separuh daripada jumlah itu.

Satu trend yang beliau ramalkan kerana wabak ialah majikan F&B boleh memilih lebih banyak pekerja sambilan.

Masih tidak jelas bila gaya hidup orang ramai yang makan dengan bebas dan bersosial dapat kembali ke tahap normal atau sebelum pandemik. 

Walaupun dengan kebenaran makan di kedai bagi individu sudah menerima vaksin lengkap, pemain industri F&B berkata perniagaan masih perlahan kerana banyak pengguna tetap bimbang dengan jangkitan virus.  – 11 September, 2021. 

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen