Perniagaan restoran naik 20% selepas kerajaan benarkan makan di kedai


Khoo Gek San

Peniaga kedai makanan dan minuman berharap jumlah kes harian Covid-19 menurun menjadi empat digit dan keadaan akan bertambah baik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 September, 2021.

SELEPAS lebih dua minggu kerajaan membenarkan makan di kedai kepada mereka yang sudah mendapat vaksin lengkap, restoran menyaksikan jumlah perniagaan mereka meningkat hingga 20%, kata pemiliknya.

Sebilangan pengendali kedai makanan dan minuman (F&B) masih memilih menangguhkan makan di kedai buat sementara waktu sehingga semua pekerja mereka selesai menjalani tempoh 14 hari selepas suntikan dos kedua vaksin Covid-19.

Jawahar Ali Taib Khan, presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, berkata sebahagian besar ahli belum dibuka sepenuhnya untuk makan di kedai tetapi bagi yang sudah berbuat demikian, volum perniagaan meningkat sebanyak 10%.

Pelanggan yang masih bimbang dengan penyebaran virus itu, katanya, masih bertahan dengan perkhidmatan bungkus.

“Kami berharap apabila jumlah kes harian menurun menjadi empat digit, keadaan akan bertambah baik,” katanya kepada The Malaysian Insight.

“Oleh kerana beberapa pekerja baru sahaja menerima dos kedua dan belum selesai tempoh 14 hari untuk dianggap sudah divaksinasi lengkap, kami juga berhati-hati.”

Kes harian Covid-19 melebihi 19,000 hari dalam dua minggu terakhir. Namun demikian, sekatan pergerakan secara perlahan dilonggarkan ketika kerajaan menerapkan endemik sebagai pendekatan terbaharu. 

Walaupun terdapat sejumlah besar jangkitan, sebahagian besar mereka berada dalam kategori gejala Covid-19 yang tidak simptomatik dan ringan ketika kadar vaksinasi meningkat.

Bagaimanapun, aduan mengenai prosedur operasi standard yang mengelirukan untuk makan di kedai masih menjadi masalah.

Jawahar berkata, SOP ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan pegawai penguat kuasa adalah berbeza, sehingga menimbulkan kekeliruan.

Jeremy Lim, naib presiden Persatuan Pemilik Restoran dan Bistro bersetuju dengan Jawahar yang agensi penguatkuasaan tidak menyedari SOP dan pemilik perniagaan terpaksa menjelaskan atau menerima risiko didenda.

Kekeliruan berpunca daripada jumlah atau peratusan pekerja yang dibenarkan bekerja.

“Kita perlu menjelaskan kepada pegawai apa itu SOP MKN. Selepas 70% pekerja kita diberi vaksin sepenuhnya, 60% dibenarkan bekerja.

“Tetapi pegawai penguat kuasa berkata ia tidak dibenarkan. Jadi kita harus meluangkan masa untuk menjelaskan kepada mereka dengan contoh,” kata Lim.

Lim berkata sebahagian besar ahli persatuan belum membuka semula perkhidmatan makan di kedai kerana menunggu pekerja diberi vaksin lengkap. – 10 September, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen