4 rang undang-undang syariah, termasuk agama bukan Islam dirangka, kata Marzuk


PUTRAJAYA sedang merangka empat undang-undang syariah baharu, termasuk untuk mengawal dan menyekat penyebaran agama bukan Islam, kata Ahmad Marzuk Shaary.

Timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) berkata rang undang-undang lain adalah Rang Undang-Undang Wakaf, Mufti dan Mahkamah Syariah.

Beliau berkata rang undang-undang yang dicadangkan itu adalah sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk memperkukuhkan undang-undang syariah di Malaysia.

Ini katanya akan memfokuskan terutamanya di wilayah persekutuan.

“Ia akan dilaksanakan di bawah Pelan Pemerkasaan Undang-undang Syariah,” kata ahli Parlimen PAS ketika ditemui di Rantau Panjang pada Ahad, lapor laman web Penyokong Kerajaan Perikatan Nasional (PNBBC).

Bersama dengan empat undang-undang baru, terdapat 11 rang undang-undang syariah utama, termasuk rang undang-undang baharu dan pindaan undang-undang yang ada serta undang-undang subsidiari, akan dirumuskan atau diubah di bawah pelan berkenaan.

Marzuk turut dilaporkan berkata beberapa perundangan lain seperti Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) akan dipinda di bawah rancangan lima tahun (2020-2025).

Akta 355 merujuk kepada pelaksanaan hudud dalam sistem perundangan syariah.

Ini merupakan langkah kontroversi sejak ia mula diperkenalkan PAD pada 2016. Ketika itu PAS merupakan pembangkang.

Pada 2 September, HarakahDaily melaporkan menteri agama yang baharu dilantik Idris Ahmad berkata pindaan Akta 355 akan diteruskan dan proses itu sedang berjalan.

“Ini telah dilaksanakan sebelumnya oleh mantan menteri di kementerian ini, Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri dan Marzuk sebagai timbalannya dan ada langkah-langkah yang telah diambil untuk merealisasikannya.”

Mazuk juga berkata pindaan Akta 355 turutu dibincangkan pada sidang Parlimen lalu.

“Ia masih menunggu kelulusan dasar kabinet untuk dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raya, sebelum dibawa semula ke sidang Parlimen akan datang.

“InsyaAllah, bila semua prosedur selesai kita akan umumkan tariknya. Hanya draf awal RUU 355 yang telah diluluskan Pejabat Peguam Negara.

“Apa pun kita perlu tunggu kelulusan kabinet,” beliau dipetik sebagai berkata. – 7 September, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen