Kerajaan bukan gagal tapi belum berjaya, kata pemimpin PAS


Diyana Ibrahim

Kritikan terhadap kerajaan adalah perkara biasa, malah ia tanda kerajaan ini bekerja, kata Ahli Jawatankuasa PAS Kedah Mohd Hilmi Abdul Wahab. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Julai 2021.

PAS tidak akan hilang sokongan dalam pilihan raya umum akan datang walaupun rakyat marah kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dianggap gagal menangani pelbagai krisis akibat pandemik Covid-19, kata pemimpinnya.

Parti Islam itu setidak-tidaknya akan tetap dapat sokongan daripada penyokongnya yang faham realiti bahawa tiada mana-mana kerajaan di dunia yang berjaya menyelesaikan masalah Covid-19, kata mereka.

Ahli Jawatankuasa PAS Kedah Mohd Hilmi Abdul Wahab berkata kritikan terhadap kerajaan adalah perkara biasa, malah tanda kerajaan ini sebuah kerajaan yang bekerja.

“Sokongan pengundi PAS tak ada masalah. Dia begini saja… kalau orang yang buat kerja mesti ada kritikan, yang tak buat kerja itu yang tak ada kritikan.

“Biarpun banyak kritikan tapi ia tidak melebihi sokongan. Orang PAS faham, kalau nak kata gagal, seluruh dunia gagal. 

“Jadi kerajaan tidak gagal cuma tidak berjaya lagi,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Beliau juga menyifatkan kerajaan PN pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin adalah pilihan terbaik yang ada pada masa ini, dan itu antara faktor PAS menyokong kerajaan sekarang.

The Malaysian Insight bertanya kepada pemimpin PAS mengenai tempias kritikan rakyat terhadap kerajaan kepada peluang parti Islam itu dalam Pilihan Raya Umum ke-15.

Pentadbiran Muhyiddin dikritik keras kerana menggunakan perintah darurat, yang diisytiharkan sejak tujuh bulan lalu, untuk menangani pandemik.

Penularan Covid-19 bagaimanapun semakin merebak dengan angka jangkitan baharu dan kematian bertambah sementara keadaan di hospital dan sistem penjagaan kesihatan terus tertekan.

Kementerian Kesihatan semalam mengumumkan 17,045 kes lagi jangkitan baharu, menjadikan keseluruhan kes kini lebih sejuta sejak wabak ini dikesan di Malaysia pada hujung Januari 2020.

Kerajaan stabil

Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadli Shaari berkata PAS terus menyokong kerajaan Muhyiddin kerana mahu memastikan kerajaan Melayu-Islam ini stabil dan dapat fokus sepenuhnya menangani isu-isu berkaitan Covid-19.

“Kalau kita tak berada dengan PN, kerajaan baharu yang akan ditadbir nanti akan sama seperti Pakatan Harapan (PH) yang ada sebelum ini. Bagi kita politik dan pentadbiran semasa pentadbiran PH lebih berbahaya daripada kerajaan yang ada sebelum ini.

“PAS melihat keberadaan bersama PN buat masa sekarang itu yang terbaik untuk negara khusus bagi mengekalkan penguasaan politik. 

“Kita nak pastikan kekal ditampuk pentadbiran ialah mereka yang sama-sama menjayakan agenda Melayu dan Islam,” kata ahli Parlimen Pasir Mas.

Kerajaan PN dibentuk sejak Mac 2020 hasil kerjasama Bersatu, PAS dan Umno untuk mengukuhkan agenda Melayu dan Islam yang didakwa terabai semasa pentadbiran PH sejak PRU14. 

Kerajaan PN dibentuk sejak Mac 2020 hasil kerjasama Bersatu, PAS dan Umno untuk mengukuhkan agenda Melayu dan Islam yang didakwa terabai semasa pentadbiran PH sejak PRU14. – Gambar fail AFP, 26 Julai, 2021.

Percaturan politik yang menyingkirkan PH dari Putrajaya dan beberapa negeri itu mendapat dukungan Barisan Nasional (BN) serta parti-parti dari Sabah dan Sarawak.

Pada 7 Julai, Umno bagaimanapun mengumumkan menarik sokongan kepada Muhyiddin dan menggesa presiden Bersatu letak jawatan perdana menteri serta merta. Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi tujuh alasan kerajaan ini gagal.

Fadli menyanggah tanggapan kerajaan gagal itu sebagai tidak betul.

Mengambil pakej bantuan rakyat sebagai contoh, beliau berkata ia adalah bantuan terbesar yang pernah kerajaan beri kepada rakyat.

“Jadi kita kena bersikap adil dalam membuat apa saja penilaian terhadap prestasi kerajaan,” katanya. 

Baginya, yang lebih tepat pada masa ini ialah “kerajaan masih belum berjaya sepenuhnya.”

“Saya kira masih lagi ada ruang untuk kita perbaiki dan ruang untuk kita beri pandangan kepada kerajaan.

“Kerajaan juga perlu bersikap terbuka dalam menerima cadangan dikemukakan rakyat baik ahli politik atau masyarakat biasa yang terkesan dengan pandemik ini,” katanya.

Dua darjat

Fadli bagaimanapun tidak menolak rasa tidak puas hati dan marah rakyat timbul kerana layanan berbeza terhadap sesetengah pihak dalam soal pematuhan peraturan pencegahan Covid-19.

Katanya, kerajaan perlu jujur dan telus dalam hal ini.

“Rakyat mempersoalkan kenapa adanya layanan double standard terhadap pihak yang dipertikaikan, jadi ini yang perlu kerajaan jawab,” katanya.

Beberapa ahli politik baru-baru ini dikesan melanggar SOP pencegahan penularan Covid-19 namun siasatan terhadap mereka mengambil masa yang relatifnya lama berbanding kebanyakan orang yang dikenakan kompaun serta merta.

Dalam pada itu, Setiausaha Perhubungan PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir berkata kalau hendak dikatakan kerajaan gagal, kerajaan PH di Selangor lebih gagal lagi.

“Kegagalan Selangor adalah lebih kepada pentadbiran negeri,” katanya, memberikan contoh kes jangkitan Covid-19 di negeri itu yang tertinggi berbanding negeri-negeri lain.

Roslan yakin kemarahan rakyat terhadap kerajaan persekutuan tidak lama, sehingga imuniti kelompok iaitu sekurang-kurangnya 80% daripada keseluruhan penduduk dewasa di negara ini diberi vaksin.

“Jka kerajaan dapat pastikan capai 80 peratus imuniti kelompok sebelum hujung tahun kemarahan rakyat akan reda.

“Apabila berjaya capai sasaran imuniti kelompok, rakyat akan tetap bersama dengan PN,” katanya. – 26 Julai, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen